De nationale en internationale vraag naar varkensvlees verandert. “We kampen met een overvolle vleesmarkt en ook de vleesconsumptie in de EU staat onder druk. We blijven richting 2025 produceren in een overvolle vleesmarkt waarbij 1 procent overproductie zorgt voor een 20 procent lagere prijs”, zei Ruud Huirne van de Rabobank zaterdag tijdens de marktsessie bij de Open Innovatie Dagen in Sterksel.
Op de binnenlandse markt laat de consument een hybride gedrag zien. Vaak wille ze goed en goedkoop vlees en soms, bijvoorbeeld met kerstmis, duur vlees waarbij de prijs nagenoeg niet van belang is. Hier moeten de retail en de varkenshouders goed op inspelen. Exportkansen liggen er volgens Huirne in Zuidoost Azië en China. Vooral in het topsegment van de vleesconsumptie. “Hiervan moeten we profiteren en zorgen voor een goede verdeling van deze marge in de sector. De uitdaging ligt in het optimaal invullen van de klantvraag waarbij volksgezondheid een eminente rol speelt.”
POV-bestuurder en varkenshouder Mark Tijssen geeft aan dat China 50 procent van het mondiale gebruik van antibiotica voor haar rekening neem. “Als de Chinese consumenten daar vanaf willen, ligt er voor het Nederlandse varkensvlees een geweldige kans.”
Ge Backus van Agri Food Connect vindt dat de toegevoegde waarde van het varkensvlees eerst moet worden vergroot. “Verbetering van de vleeskwaliteit is broodnodig om onderscheidend te kunnen zijn voor de consument. Er is nog een hele slag te maken voordat we daadwerkelijk een meeropbrengst kunnen realiseren.”
Regionalisering van voedselproductie is een trend die meerwaarde biedt aan de consument, stelde varkenshouder John Lorist. “Met Friberne vlees vullen we dit nu landelijk in.”