Natuur, cultuur en het houden van varkens loopt naadloos in elkaar over bij de LIvar Kloosterboerderij bij Abdij Lilbosch in Echt. Dit is het domein waar de 64-jarige Frans de Rond, houder van varkens en ‘Mister Livar’, graag vertoeft. “Ik heb de ruimte willen hebben om buiten het eigen erf te kunnen kijken en me te laten inspireren door ondernemers buiten de agrarische sector.”
Ook ontvangt hij op deze rustieke locatie (toekomstig) klanten van Livar-producten om ze de wijze van varkens houden te laten zien. Die ervaring versterkt De Rond door aansprekende verhalen en leuke anekdotes te vertellen en vooral ook door zijn enthousiasme. “Ik ben vooral varkenshouder en wil dat ook levenslang blijven, maar het vermarkten van onderscheidend varkensvlees voor het topsegment in de markt boeit mij al bijna 20 jaar. Toen stond ik al in Spaanse en Italiaanse keukens te proeven van met name op smaak en regio geselecteerd merkvlees.
"Intussen is het mijn taak eindgebruikers waaronder koks in Nederlandse restaurants te overtuigen om onze ambachtelijke, smakelijke eerlijke Livar-producten te gaan gebruiken”, licht De Rond toe. “Je ziet me vooral op horecabeurzen en laatst was ik nog op een enorm cruiseschip in de Rotterdamse haven. Naast proeverijen creëer ik er een beeld bij. De Abdij, de kloosterboerderij en die cultuurhistorische omgeving zijn prima te benutten bij het communiceren en verbinden. Uit dat werk, de boodschapper zijn en overtuigen, haal ik bergen energie.”
Livar is inmiddels een erkend streekproduct en het maatschappelijk aanvaardbare varkenshouderijconcept heeft drie sterren van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. “Livar is het enige concept in de varkenshouderij met drie sterren zonder een biologisch keurmerk en daar ben ik trots op”, zegt Frans. “Dat is mede te danken aan het onderscheidende: het gebruik van granen uit de regio, het strogebruik en varkens met intacte staarten veel ruimte en uitloop geven. Dat mijn zoon Frank dat voor elkaar heeft gekregen, is een gezamenlijk succes. Want alleen krijg je niets voor elkaar.”
Wat De Rond heeft geleerd is dat ook bij topconcepten de vleesprijs een rol blijft spelen. “Door de aandacht te richten op het onderscheidende vermogen, kun je de intrinsieke waarde van je product versterken. Want smaak en een meer natuurlijke manier van varkens houden levert gewoon een hogere kostprijs op. Dat moet iemand betalen om van iets exclusiefs te kunnen genieten. Zelfs iemand die een peperdure Ferrari voor een vastgelegde prijs koopt, wil nog iets uitonderhandelen zoals het krijgen van voorrang bij het uitleveren.”