In september 2011 is Varkens Vandaag opgericht. 500 mensen waren op de startbijeenkomst, omdat ze allemaal vonden dat er een negatief beeld over de varkenshouderij naar buiten werd gebracht. Het was tijd om zelf in actie te komen en ervoor te zorgen dat de positieve verhalen in de varkenshouderij ook in de media kwamen. Het was een startbijeenkomst voor mijn tijd bij Varkens Vandaag, maar het geeft wel aan dat het leefde. Het was lang geleden dat ik 500 man op een bijeenkomst in de varkenssector heb gezien!
Hiervoor konden mensen ideeën aandragen bij Varkens Vandaag. Zij zorgden voor de sponsors en met behulp van een communicatiedeskundige voor goede publiciteit. Dit liep een aantal jaren erg goed. Maar toen kwam de POV in de stijgers. De vraag was of Varkens Vandaag en Varkens in Zicht (hierin zijn de zichtstallen vertegenwoordigd en zij organiseerden het Weekend van het Varken) onder de POV wilde vallen, zodat er met één stem gepraat kan worden.
Als je één wilt worden, is dat een logische stap. De sponsorlijst werd netjes ingeleverd bij de POV en zij zouden de sponsoring op zich nemen. Varkens Vandaag haalde met gemak 50.000 euro op zodat initiatieven van de grond kwamen en de communicatiedeskundige betaald kon worden. Deze dame hadden we nodig, omdat dit een vak is waar we als varkenshouders niet voor geleerd hebben. Juist de communicatie naar buiten was het struikelblok.
Ja, was… Inmiddels is het struikelblok de organisatie bij de POV. Ik snap heel goed dat ze kneiterdruk zijn met belangenbehartiging. Maar durf dan te delegeren. Nu laten ze onderzoek op onderzoek uitvoeren om te kijken hoe PR ingevuld moet worden. Tijd kopen en onderzoek betalen van onze eigen PR-bijdrage als varkenshouders, waardoor dat geld niet naar Varkens in Zicht kan of sterk verouderd uitdeelmateriaal kan worden aangepast. Laat staan ondersteuning van Varkens Vandaag. Gekke en leuke ideeën waarmee je de pers kan halen, kunnen niet meer worden uitgevoerd. Een heel klein handjevol varkenshouders doet dit nu op eigen kracht. Samen sterk is ver te zoeken. Want ik spreek weinig varkenshouders die druk uitoefenen bij de bestuurders om PR hoog op de agenda te krijgen.
Ik denk dat ik ook maar stop met mij druk maken om de PR varkenshouderij breed. Waarom zou ik? De varkens die ik produceer, raak ik toch wel kwijt, omdat wij binnen een concept produceren. En ja deze keten stopt tijd en energie in het verhaal van boerderij tot consument. Maar wij zijn geen gemiddeld varkensbedrijf. Dus beste collega als uw bedrijf niet meer voldoet aan de toekomstige voorwaarden om varkens te mogen houden hier in Nederland, hoeft u mij niet aan te kijken. PR was toch niet belangrijk?
Ruth van der Haar
Varkenshoudster