Samenspel varkenshouders en adviseurs varkenshouderij stuwt innovatiekracht MS Schippers
Meer in zijn mars
Om zaken te blijven doen, moet een toeleverancier meer in zijn mars hebben dan alleen producten aanbieden. Gemak, ontzorgen en het leveren van service, zoals bestellingen vlot en compleet afleveren. “Dat vergt een goed voorraadbeheer bij MS Schippers”, licht Marco van Wezel, adviseur Varkenshouderij MS bij Schippers, toe. “Ook adviseren we klanten over slim aankopen. Producten op voorraad leggen om zo te profiteren van interessante staffelkortingen.” Het goed bereikbaar zijn voor klanten en direct actie ondernemen, is volgens Van Wezel ook van doorslaggevend belang. “Belt een klant, staan meteen al mijn zintuigen open. Een probleem moet zo snel mogelijk worden opgelost. Ook tast ik af of een specialist op het vlak van bedrijfshygiëne, watertoevoegingen of een overall-probleem moet worden ingeschakeld. Ons doel is tevreden klanten die steeds beter presteren met onze producten en diensten. Het moet win-win zijn.” Bernie Verploegen, net als Van Wezel adviseur in de Varkensdivisie van MS Schippers “Optimaliseren is een spel dat je samen met de varkenshouder speelt”, zegt Marco van Wezel. “Goed naar hem luisteren, de juiste vragen stellen en zo zijn doel en de weg erheen helder krijgen. Het productassortiment en onze diensten blijven zich verbeteren én uitbreiden. En de prijzen zijn fair.” Een team van zes adviseurs Varkenshouderij van MS Schippers is dagelijks op pad in Nederland. “In de huidige tijd draait het bij ondernemers in de varkenshouderij om het juiste product op de juiste plaats”, zegt Van Wezel, die ruim 22 jaar verkoopervaring heeft bij de totaalleverancier uit Bladel. “Ze willen de juiste producten voor hun eigen bedrijfssituatie, een kwaliteit die aansluit bij hun visie en dat alles voor een eerlijke prijs. Uit gemak betrekken ze liefst alles bij één betrouwbare leverancier.” Via de webshop van MS Schippers kunnen varkenshouders alle producten vinden. Productinformatie en -toelichting is boervriendelijk beschreven. Ook de verschillen binnen een productreeks zijn snel en overzichtelijk op een rijtje te zetten. “Het assortiment is zó groot en blijft met de dag veranderen, dat ik niet alle kennis paraat heb. Bij de klant kunnen we rustig via de computer de beste productkeuze maken en de voordeligste hoeveelheid bestellen.”
Samenspel
Productontwikkeling en -innovatie gebeurt tegenwoordig in samenspel met MS Schippers-klanten. “Vroeger werden producten meer aanbodgestuurd in de markt gezet en soms te vroeg in de praktijk geïntroduceerd. Die tijd ligt achter ons: we testen producten grondig en professionaliseren mee.’ Tot slot wijst hij op het aspect van eerlijke en transparante prijsstelling. Sinds april is gestart met het geven van een loyaliteitskorting voor elke klant die minimaal € 2.000,- per jaar bij MS Schippers besteedt. “Die extra korting bedraagt minimaal 5% en loopt voor grote klanten op tot maximaal 8% van de totale omzet op al onze producten”, verduidelijkt Van Wezel. “Met die besparing kun je zelf eventueel leuke cadeaus kopen voor jezelf, je gezin en/ of je medewerkers. Met het bestelgemak en de aanschaf van nuttige producten bij één totaalleverancier maken we ook nog eens iedereen blij. De laatste periode zien we dat veel varkenshouders zoeken naar verbetering van hun hygiëne omdat hier veel rendement te winnen is.”