Communiceer met consument

Tijdens een Agrivaknet-bijeenkomst liet Jan van Esch van eierhandelaar Kwetters op inspirerende wijze weten dat hij niets van de marketingstrategieën van de varkenssector begreep: "Welke consument blijft er in hemelsnaam stilstaan bij een saai schap met transparante doosjes die niets zeggen?"

Deze prikkelende boodschap onderbouwde hij met de nodige oneliners en diverse afbeeldingen om de zaal op scherp te zetten. En hoewel de vergelijking met de eierhandel zeker niet helemaal opgaat, zat er wel degelijk een heldere boodschap in zijn betoog: communiceer met de consument!

Evenals de legpluimveesector hinkt ook de varkenssector voortdurend op twee gedachten.

Enerzijds moet de sector vooral openheid bieden om draagvlak te creëren voor een bestendige toekomst in Nederland. Termen als duurzaamheid en voldoen aan milieueisen zijn voortdurend onderwerp van gesprek. Om nog maar niet te spreken over dierwelzijn waarin varkenshouders fors investeren.

Met het openstellen van zichtstallen en campagnes als ‘het weekend van het varken’ probeert de sector transparantie te bieden en de maatschappij te overtuigen van een veilige en diervriendelijke productie. Frustrerend vind ik het om te zien dat dezelfde sector bij de minste of geringste verdachtmaking direct weer in het beklaagdenbankje belandt. Zijn al deze inspanningen dan voor niets, of weten we gewoonweg niet de juiste snaar bij de consument te raken?

Anderzijds moet dat maatschappelijk verantwoord geproduceerde stukje vlees vervolgens ook nog aan de man worden gebracht. Uiteindelijk het belangrijkste onderdeel, hier worden alle inspanningen immers in euro’s omgezet. En op dat punt moet ik Van Esch gelijk geven.

Van al het voorbereidend werk is alleen de transparantie over: een ‘prachtige’ plastic transparante verpakking met uitsluitend een etiketje met productnaam en prijs. Vertelt deze verpakking iets over het land van afkomst? Vertelt deze verpakking iets over het varkensbedrijf waar het vlees vandaan komt, of over de varkenshouder? Vertelt deze verpakking iets over de prima omstandigheden waarin de varkens zijn grootgebracht? Al deze vragen moeten we met de huidige oersaaie verpakkingen helaas met nee of nauwelijks beantwoorden.

In deze snelle 24-uurs economie weten we onze daadwerkelijke potentiële consumenten onvoldoende te bereiken doordat we uitsluitend vlees en geen emotie verkopen. Met kleurrijke verpakkingen, uitgekiende traceermogelijkheden en daarmee een specifiek bedrijf of zelfs ondernemer achter de betreffende eieren weet de legpluimveesector wel op doeltreffende wijze emotie te verkopen. Ik weet zeker dat we daar nog veel van kunnen leren!

Werner van Sambeek
Redacteur Varkens

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer