Continu+werken+aan+het+imago
Achtergrond
©

Continu werken aan het imago

Aan ideeën om op te vallen als varkensbedrijf ontbreekt het niet bij Jan Vogels uit Erp. De directeur van het Varkenshotel maakte een loungeruimte voor zeugen, waarmee hij volop aandacht van de media wist te trekken. Ook twittert en post hij de nodige positieve sectorzaken op Facebook vanuit Varkens Vandaag. “De sector moet transparanter en meer sexy worden.”

Vogels runt een bedrijf met 1.150 zeugen, 400 opfokgelten en 2.500 vleesvarkens. Eigenlijk had de boerenzoon geen varkenshouder willen worden, maar leraar. Als hij op de praatstoel zit, is hij amper te stoppen. Het ventileren van zijn mening of visie gaat hem makkelijk af. De rode draad is dat hij gewaardeerd wil ondernemen in de varkenshouderij. Biggen en varkensvlees produceren waar de consument om vraagt in harmonie met zijn omgeving. Hard werken en op zijn tijd gezelligheid en wat Brabantse humor. Als shirtsponsor steunt hij samen met andere Erpse varkenshouders twee voetbalteams. Hij is lid van de lokale ondernemersclub (Bedrijvenkring Erp) en haalt die club binnenkort naar zijn bedrijf. “Samen met mijn vaste slager wil ik mijn bedrijf goed presenteren. Werken aan imago is een continue bezigheid. Ik vind het fijn als mensen zeggen: 'die Vogels is goed bezig'.”

Website


Van het maken van een gelikte website voor zijn eigen varkensbedrijf is het echter nog steeds niet gekomen. “Ik heb heel veel leuke dingen gezien, ook buiten de varkenssector, die ik op mijn bedrijfssite wil hebben. Maar ik wil mijzelf goed presenteren als ondernemer en varkenshouder door kernwaarden aan te geven”, zegt Vogels. “Als ik personeel wil werven, is het googlen van mijn bedrijf het eerste wat potentiële sollicitanten doen die wat minder bekend zijn met de sector. Dus als ze dan op mijn webpagina terechtkomen moet het professionaliteit uitstralen en de juiste informatie bevatten. Er moet helder staan wat ik belangrijk vind. Helaas ontbreekt het mij steeds aan de tijd om dit klusje af te werken.”

Dat Vogels wel degelijk bezig is om personeel op zijn bedrijf te halen, blijkt uit het bordje tegen de stalmuur. ‘Wij leiden vakmensen op’. Maar vanuit de opleidingen komen weinig leerlingen meer op zijn varkensbedrijf. “Stagelopers zijn er nauwelijks meer. Daarom is het zo belangrijk om er als bedrijf op sociale media uit te springen en een goede relatie met je omgeving en dorpsgenoten op te bouwen. We hebben nu een meisje van 18 jaar uit Erp die hier vakantiewerk in de kraamstal heeft gedaan. Die is helemaal varkensminded geworden en gaat de MBO-opleiding veehouderij in Boxtel doen.”

Bedrijfsopvolging


Confronterend vindt Vogels het om na te denken over bedrijfsopvolging. “Ik las een artikel van iemand die jonger was dan ik die daarover vertelde.  Met zoiets ben ik nog helemaal niet bezig. Ik heb plezier in het houden van varkens en werk aan het neerzetten van een toekomstbestendig varkensbedrijf. Als mijn kinderen het bedrijf voort willen zetten is dat mooi, maar ik wil het bovenal verkoopbaar houden. Binnenkort gaan de laatste asbestdaken eraf en komen er waarschijnlijk zonnepanelen op.”

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
Meer weer