Energie+steken+in+Hollandbranding
Nieuws
©

Energie steken in Hollandbranding

Japan is een aantrekkelijk exportland omdat consumenten meer willen betalen voor origine of lifestyle. Het Nederlandse foodimago is qua voedselveiligheid goed, maar als herkenbaar merk schiet ons land te kort. Meer aandacht voor exclusiviteit, eigenheid en (Holland)branding kan een verdere impuls aan de landbouwexport geven.

Dat schrijft Evert Jan Krajenbrink van de Landbouwraad in Japan in zijn visie op de Nederlandse agro-export naar dat land. De totale agrarisch gerelateerde export naar Japan steeg in 2018 met bijna 20 procent naar 892 miljoen euro. “Een recordjaar dat in 2019 waarschijnlijk overtroffen gaat worden omdat het EPA-vrijhandelsverdrag per 1 februari van dit jaar in werking is getreden.”

Stabiel en lucratief


De Japanse markt staat volgens Krajenbrink bekend als lastig en tijdrovend om te betreden, maar is wel stabiel en lucratief. Japanse bedrijven zijn bereid hoge prijzen te betalen, tonen zich loyaal aan de leverancier en er wordt een langdurige relatie aangegaan. Nederland is 5e grootste exporteur vanuit de EU en staat op de 22e plek van exporteurs naar Japan. Het lijkt erop dat Nederland met een inhaalslag bezig is gezien de grote stijging in 2018.

Voedselveiligheid profileren


De export van veevoer en premixen steeg vorig jaar spectaculair met 97 procent naar 46 miljoen euro. Naast 122 miljoen euro aan varkensvlees (stijging van 34 procent ten opzichte van de exportwaarde in 2017) is voor 13 miljoen euro aan hammen naar Japan geëxporteerd. “Vanwege incidenten blijft voedselveiligheid hoe dan ook een onderwerp waar exporteurs zich op moeten profileren”, stelt Krajenbrink. Maar ook gemak en het vaker uit eten gaan geven een impuls aan het foodservicesegment.”

Werken aan branding


De Japanse consument is bovenmatig gevoelig voor product, origine of lifestyle en is daarom bereid daar meer voor te betalen. Traditioneel heeft de Japanse consument een voorkeur voor producten uit eigen land. “Het Nederlandse foodimago is qua voedselveiligheid goed, maar heeft weinig identiteit ten aanzien van kwaliteit, smaak en beleving”, bemerkt Krajenbrink. “Nederland is minder zichtbaar als brand op de Japanse markt dan Spanje, Frankrijk, Italië, Griekenland, Duitsland of Scandinavië. Meer aandacht voor exclusiviteit, eigenheid en Hollandbranding kan een verdere impuls aan de landbouwexport geven.”

Meer Japanse exportfeiten.

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Woensdag
    9° / 2°
    70 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
Meer weer