One-liner

Uw business en die van ons zijn niet eenvoudig. We voeden dieren om ze daarna te doden en er voedsel van te maken. Leven, eten en doodgaan. Het zijn de meest emotionele momenten bij mensen. Het zal daarom niemand verbazen dat sommige consumenten er moeite mee hebben wanneer ze daar over nadenken.

Het beeld van een speels biggetje in de stal tegenover dat van de karbonade op het bord vormt een groot contrast. Toch verbeelden beide de essentie van het leven. De ene mens vindt dat vlees een natuurlijk voedingsmiddel is en daarom gegeten mag worden. De ander wijst het principe van dierlijk voedsel af. Het is ieders keus.

In Nederland gaan we goed met dieren om. Alles wat we doen of laten in de dierhouderij, in de slachterij of bij de verwerking van vlees heeft een reden. Het is een ingewikkeld geheel dat (wil je volledig zijn) niet eenvoudig uit te leggen is. Daarbij worden we gehinderd door onze eigen kennis. Wij weten precies waarom iets wel of niet gebeurt en dat willen we, het liefst tot in detail, uitleggen.

Consumenten willen echter meestal niet álles weten. Ze willen dat iets goed geregeld is en dat ze op iets kunnen vertrouwen. Een mens kan niet alles zelf controleren. Dat geldt voor voeding en dus ook voor vlees.

Voeding is in Nederland gewoon geworden. We beschouwen het als standaard waar we ons niet echt druk over (willen) maken. Het moet er zijn en mag niet teveel geld en tijd kosten. Zou een consument net zoveel aandacht geven aan het kopen van een karbonade als u en wij aan de productie, dan kwam hij tijd te kort.

En precies daar zit het. We laten ons als vee- en vleessector regelmatig in de hoek drukken door populaire one-liners van partijen die ons en onze producten liever zien gaan dan komen. Zij snappen de tactiek van de eenvoud.

Met eenvoudige boodschappen consumenten beïnvloeden. Geen details, maar één, liefst een emotionele, one-liner. Consumenten en media willen de kern en niet alle punten in de marge. Ze willen de hoofdlijnen en een goed en vertrouwd gevoel. Verteld via eenvoudige, sterke one-liners.

Met elkaar moeten we, om onze one-liners geloofwaardig te maken, zorgen voor de juiste onderbouwing en een goede werkwijze. Laten zien dat wat we doen helpt. Helder, transparant, toegankelijk en eerlijk. Alleen dat schept vertrouwen.

Doe dus mee aan het Weekend van het Varken op 10 en 11 september dit jaar. Want transparantie geeft vertrouwen en zien betekent geloven. Dat begint met de one-liners. Ook al is onze business niet eenvoudig.
 

Marc van der Lee
Directeur Communicatie VION

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer