'Gevoelens' . Ze zijn in te delen in vele categorieën. Denk maar aan privé; partner, kinderen en ouders. Maar ook het gevoel bij het leveren van mooie bespierde biggen en ontwikkelde vleesvarkens. Fokkers die trots zijn op de gerealiseerde genetische vooruitgang. Een sector die er in slaagt om het antibioticagebruik sterk te reduceren. Een sector die aan productdifferentiatie doet getuige het Lupine varken, Livar, Heyde hoeve, Frivar en denk aan Varkens in Zicht. Dat moet ons allen een goed gevoel geven en kracht om door te gaan.
Momenteel leven wij in een maatschappij vol gevoelens die uitgesproken mogen worden. Te pas en te onpas maken wij dit mee. Volgende week gaan wij weer stemmen. Met welke gevoelens lopen wij als kiezer rond. Wat roepen de lijsttrekkers voor gevoel bij ons op… Hebben zij eigenlijk wel gevoelens voor ons, de kiezers?
Gevoelens zijn vaak doorslaggevend bij een moeilijke beslissing. Het hart wint het vaak van het verstand. ‘Ik ben met niemand getrouwd’, is een standaard opmerking van de varkenshouder, maar als het zover komt dan wordt de beslissing uitgesteld. Het gevoel staat op dat moment de beslissing in de weg. Er zou vaker op basis van feiten beslist moeten worden.
Laatst was ik in gesprek met een varkenshouder en uit dat gesprek kwam heel duidelijk naar voren dat wij als sector nog veel op ons gevoel afgaan. Het goede gevoel hebben bij een adviseur is meestal van essentieel belang wil de samenwerking slagen. Maar gevoel en feiten kunnen ver uit elkaar liggen. De opmerking: ‘Hij is hier al jaar en dag en wij gunnen het hem zo’ hoor ik vaak. Maar vergeet niet: een cent voerkosten is een euro per afgeleverd vleesvarken. Verder kunt u de rekensom wel maken.
Ik pleit niet voor het verlaten van een sociale werkwereld waar gunning weggeredeneerd is. Maar door de huidige situatie moeten we onze gevoelens reduceren en ijken aan feiten.
Wyno Zwanenburg vertelde in zijn blog van 15 augustus dat wij genoeg betweters en mooipraters hebben en dat het SMART model gebruiken tot oplossingen kan leiden. Daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar neem ook de echte feiten mee in uw beslissingen. Het gevoel hebben dat een ander product wel eens beter zou presteren op uw bedrijf. Een bepaald type huisvesting installeren omdat het gevoel goed is. Het gevoel hebben dat de varkens wel goed groeien. Of het gevoel hebben dat het de laatste week echt beter gaat….
Dat hoor ik vaak en ik kan het begrijpen, maar in deze tijd worden feiten gevraagd, van ons allemaal.
Beste kiezer, varkenshouder en collega zet de feiten op een rij laat uw gevoel er langs zweven en stem 12 september bewust. Kies ten aanzien van uw mooie bedrijf ‘zeker’ en met gevoel.
Mijn gevoel zegt dat dit gaat werken.
Chris Opschoor