Varkenshouderijdag als afscheid van Henk Boelrijk
Na 40 jaar 24/7 belangenbehartiging voor de varkenshouderij nam Henk Boelrijk op 7 oktober officieel afscheid. Een moment om elkaar te ontmoeten en te praten over inhoud. IJkpunten voor de varkenshouderij uit het verleden, heden en de toekomst kwamen aan bod.
Henk Boelrijk blikte terug op 40 jaar belangenbehartiging voor de varkenshouderij. Hij ziet in Wim Visscher oprichter van Siva (Stichting Informatieverwerking Varkenshouderij) in 1984 als de grondlegger van het actuele thema over data-uitwisseling. ‘Het baas zijn over eigen data was ook toen al onderwerp van gesprek. Dat moeten we erin houden’, benadrukt Boelrijk tijdens zijn afscheidsspeech. ‘En een incident met vervuilde diervoeders ligt ook in deze tijd op de loer, zoals de MPA-crisis in 2002. Het is o zo belangrijk dat er dan een partij is die de regierol neemt. Destijds was dat het Productschap Diervoeder maar nu zal Securefeed zoiets op zich moeten nemen.’
Keerpunt
1997 is volgens Boelrijk een keerpunt geworden voor de varkenshouderij. ‘Toen brak klassieke varkenspest uit en is er veel gesproken over herstructurering, krimp en onteigening zoals het intrekken van varkensrechten. Hopelijk maken de huidige beleidsmakers niet dezelfde fout in het stikstofdossier’, stelt Boelrijk. ‘En wat betreft voorkomen van Afrikaanse varkenspest, de aandacht voor hygiëne laten verslappen kan niet. Als het noodlot opnieuw toeslaat weet ik niet of de varkenssector in Nederland dat zal overleven.’
Vleespromotie
Het opheffen van het voorlichtingsbureau Vlees in 2005 heeft de sector in de ogen van Boelrijk veel geld gekost. De sector PR, het bouwen aan imago en verkrijgen van maatschappelijk draagvlak is op een laag pitje gezet. ‘Eindelijk is dat door de POV opgepakt met the Pigstory en vlees.nl. Het staat op de rail’, zegt de oud-beleidsmedewerker van de POV. ‘Net als in het verleden zal de varkenssector ook in de toekomst te maken krijgen met onverwachte wendingen. Maar met het DNA van de Nederlandse is veel bereikt en zullen ze ook bij nieuwe uitdagingen worstelen en weer boven komen.’
Heden en toekomst
Laurens Hoedemaker (voorman van de COV), Linda Janssen (voorzitter van de POV) en Marc Jansen (directeur van de supermarktorganisatie CBL) keken naar het heden. Zij kwamen tot de conclusie dat het kwaliteitskeurmerk Holland Varken onmisbaar is voor de afzet. Marc Jansen heeft nog wel een advies: 'Richt je op smaak en gezondheid in de afzet en promotie, daar liggen kansen.'
Eric Stiphout (vicevoorzitter van de POV), Jaap de Wit (inkoopdirecteur bij Westfort) en Stan Quinten (Best Star Meat van Van Loon Group), gingen in op het versterken van de afzetketens. Dit door meer zicht te krijgen op de markt, meer greep te krijgen op de markt middels marktclusters en datastromen beter te benutten.