'Genoeg geld verdienen in een goede markt?'
Onlangs heb ik als penningmeester samen met mijn medebestuursleden van de European Pig Producers (EPP) onze najaarsbijeenkomst gehouden met als thema 'Leren door innoveren'. Dit hebben we gedaan in de nette zichtruimte van varkenshouder Stephan Rientjes in het Overijsselse Raalte.
In de ochtend gaf Rientjes een toelichting over zijn bedrijf. Daarna hebben Vion en Albert Heijn een toelichting gegeven op het programma 'Beter voor Natuur & Boer'. In de middag hebben we een bezoek gebracht aan The Green East. Dit is het voormalige proefbedrijf van Wageningen University & Research in Raalte. The Green East zorgt voor bedrijfs- en onderzoeksruimte en diensten in de vorm van hightech laboratoria, kweekkamers, een kas, vollegrondsproefvelden en bedrijfs- en kantoorruimtes.
Tijdens deze dag heb ik zelf weer veel kunnen netwerken. Dat is waar de EPP voor staat. Uiteraard kwam daar vaak de positiviteit van de ondernemers naar voren over de marktsituatie van dit jaar. Tijdens deze dag heb ik ook gesproken met een paar ondernemers die al lang actief zijn in de varkenswereld en deze prijzen nog nooit eerder hebben meegemaakt. Een ondernemer vertelde dat geld verdienen in een goede markt niet moeilijk is, maar kun je ook genoeg geld verdienen?
Dit triggerde mij in relatie tot hetgeen waar ik dagelijks mee bezig ben. Dagelijks ben ik op onze HyCare-bedrijven bezig om doelen te stellen om morgen weer beter te zijn dan vandaag. Deze doelen liggen altijd hoger dan dat we in een 'normaal' jaar zouden verwachten door gewoon dingen goed te doen. Technisch moet je als bedrijf altijd in de top draaien om maximaal rendement te behalen.
Met mijn genetische achtergrond weet ik dat er continu genetische vooruitgang is. Deze vooruitgang krijg je er jaarlijks 'gratis' bij. Ondanks dat de prijzen nu goed zijn, moet je altijd kritisch blijven op je resultaat en streven naar maximaal rendement. Dit 'extra' rendement is nodig om mogelijk mindere jaren te compenseren, maar ook om te kunnen uitbreiden of te kunnen innoveren.
Het is bekend dat de verschillen tussen de bedrijven enorm zijn. Dit heeft vaak allerlei oorzaken. In de varkensgezondheid van de bedrijven zie ik vaak enorme verschillen. Een varken dat niet gezond is, kan nooit optimaal presteren. De uitdaging ligt in het verlagen van de infectiedruk en hierdoor meer rendement te maken.
Voor mijzelf neem ik mee dat we als sector continu moeten blijven werken aan het hoogste rendement in zowel de mindere als de extreem goede jaren. De gezondheidsstatus van het varkensbedrijf zal hierin altijd de bouwsteen vormen voor dit resultaat. Het blijft daarbij essentieel om je gezondheid te verbeteren of de huidige gezondheidsstatus te borgen door de juiste hygiënemaatregelen.
Laten we hopen dat de komende jaren vergelijkbaar zijn met 2023. Houd daarbij dit in je achterhoofd: Geld verdienen in een goede markt is niet moeilijk, maar wordt er ook voldoende geld verdiend?
Mart Klijn
Manager HyCare varkensbedrijven Europa