Integratie, geen irritatie
De bloggerspen neem ik weer over van mijn collega Rudy van den Heuvel. Zeker zeven jaar gelden nam hij het stokje van mij over, maar nu maak ik mijn comeback. Mijn opwarmer gaat over de zoektocht naar structurele oplossingen voor het verbeteren van rendementen voor varkenshouders.
Een crisis als corona en slechte opbrengstprijzen zorgen voor ongenoegen en irritaties bij degenen die er financieel schade van ondervinden. Terecht, want zeg nou zelf: wie wil er werkloos thuis zitten, beperkt worden in zijn vrijheden of produceren onder de kostprijs? Ik in ieder geval niet.
Wat leert het verleden ons? In het verleden heb ik vaak gezegd dat concepten gedoemd zijn te mislukken. Als het goed gaat, wil iedereen toetreden en ontstaat er een onbalans in aanbod en vraag. Vervolgens werden eisen aangescherpt bij de primaire producenten waardoor hun rendementen weer onder druk kwamen te staan. Daarnaast is er bij lage prijzen animo voor meer zekerheid en bij goede marktprijzen wil juist niemand gebonden zijn.
Maar de wereld is flink veranderd. Er zijn succesvolle marktsegmenten en vleesconcepten zoals het Good Farming Star-concept, het biologische segment, Frievar, het Wroetvarken en recent het Varken op z'n Best-concept. Vergeet ook niet de verschillende kleinere regionale varkensinitiatieven. Ondernemers kiezen op basis van hun bedrijfsfilosofie waar ze het beste bij passen.
Dé belangrijke succesfactor is de regie hebben op vraag en aanbod. Bij een goede balans tussen aanvoer en afzet vergt dat wekelijkse continuïteit, de aanvoer proberen te borgen omdat de afzet daarop gebaseerd is. Dit verklaart volgens mij ook waarom de afzet van deze bedrijven in coronatijd nog redelijk is doorgelopen.
Mijn vurige wens is dat we naast al die concepten gaan nadenken over integratievorming. Integraties opzetten en samenwerken zoals bijvoorbeeld POV/CoViVa met bijvoorbeeld Holland Varken. Iedereen zal zich dan wel moeten realiseren dat er binnen bepaalde perken geen vrijheid, blijheid meer is. Zo kunnen we voorkomen dat afnemers van varkensvlees ons product makkelijk kunnen uitruilen.
De kunst is om de inwisselbaarheid in te ruilen voor continuïteit van alle partners. Ik zie dat wereldwijd de vorming van integraties om allerlei redenen toeneemt. De vraag is of we met onze internationale belangen bij de afzet van varkensvlees mee willen doen of stil blijven zitten. In een trein die vooruitrijdt, kun je ook achteruitlopen.
De mindset bij het nadenken over integratievorming moet in mijn ogen zijn: 'Wie niet kan delen, kan niet vermenigvuldigen.'
Ronald Tibbe
verkoopleider Sector varkens De Heus Voeders