In één van mijn vorige blogs schreef ik over mijn deelname aan de 100e editie van de 4-daagse van Nijmegen. Inmiddels is dat alweer 4 weken geleden. Na het passeren van de finish zijn de pijnlijke momenten van de 200 kilometer lopen snel op de achtergrond geraakt. Het euforische gevoel is mij bijgebleven. Wat een prachtig evenement!
Euforie begint echt niet als je ’s ochtend om 3 uur opstaat om te zorgen dat je om 4 uur kunt starten. Ook niet tijdens de halve dag pittig wandelen om rond 4 uur in de middag te finishen. Daar zitten ook uren bij dat je denkt: Waar ben ik mee bezig? Waarom doe ik dit? Toch ben ik er lichamelijk gezien makkelijk doorheen gekomen, zeker als ik diverse mede-wandelaars aanschouw.
Wat mij in het bijzonder is opgevallen: De agrarische sector profileerde zich elke dag op vele plekke langs de wandelroute. Bijna alle agrarische bedrijven waar je langs loopt liggen er gewoon heel netjes bij. Dat is het eerste visitekaartje dat je als bedrijf afgeeft. Maar dat is nog niet alles: Er wordt van alles aangeboden zoals gekookte eieren, appels, extra aandacht, herkenning voor een varkens-in-zichtstal en rustpunten.
Werkelijk elke dag is de agrarische sector prominent aanwezig om te laten zien wat die allemaal in huis heeft. Vele agrarische bedrijven grijpen dit wandelevenement aan om een stukje positieve PR te maken. Constant bezig zijn om mensen positief te benaderen om jouw sector, jouw bedrijf en jouw product positief te positioneren. En dat soms tegen de stroom in van negativisme van individuen, groepen of instanties. Zij laten zich niet door die tegenstroom leiden maar juist door de massa die jouw activiteiten en producten wel kunnen waarderen.
Dat vind ik en veel grotere prestatie dan vier dagen wandelen. Daarom hoop ik dat al die mensen met een groot agrarisch hart met hetzelfde gevoel van euforie naar huis zijn gegaan als ik. Want het verkeren in zo’n roes verdienen ze allemaal. Maar bovenal hoop ik dat al mijn 48.500 mede-wandelaars dit positieve signaal van de agrarische sector ook hebben opgevangen.
Erik van der Hijden
Eigenaar Farm Advies