Een derde deel van de Nederlandse mesttransporten naar de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen (NRW) zou niet goed gedocumenteerd zijn. Dat meldt het ministerie van Milieu in deze deelstaat. Hans Verkerk, secretaris Meststoffendistributie van Cumela Nederland, begrijpt er niets van: “Alle leveringen zijn voor de Duitsers real-time te volgen in het NVWA-systeem.”
Op schweine.net - de website van de Duitse vereniging van varkenshouders - wordt melding gemaakt dat er fouten in de administratie van de mesttransporten zouden zitten. Het ministerie van Milieu in NRW meldt dat ongeveer een derde deel van de transporten niet zou aankomen op het bestemmingsadres. Uit een onderzoek zou blijken dat de transporten naar niet bestaande bedrijven of valse adressen gaan of bij navraag niet op het adres van bestemming zijn geleverd.
De Duitse fracties van FDP en CDU in NRW roepen de Bondsregering nu op om de transporten naar de eindafnemer traceerbaar te maken. Daarnaast zouden er beperkingen moeten komen aan niet geoorloofde transporten. Het huidige systeem zou onsamenhangend en niet foutloos zijn.
Traceerbaarheid is al real-time
Volgens Hans Verkerk is een oproep tot het traceerbaar maken van de transporten niet nodig. “Dat hebben we immers al. Via de AGR-GPS apparatuur is ieder mesttransport exact te volgen. Er gaat direct een digitale melding naar RVO bij het laden en ook een melding bij het lossen. Die gegevens komen allemaal real-time in het systeem van NVWA terecht en daarin kunnen de Duitse overheidsinstanties precies zien wat er gebeurt. Als ze al zouden constateren dat een transport niet op de juiste bestemming komt, kunnen ze precies zien waar er dan wél wordt gelost.”
Slecht voor exportpositie
Het bericht op schweine.net lijkt dan ook niet te kloppen. Verkerk vraagt zich af of het vooral politieke stemmingmakerij is om mestimport in een verkeerd daglicht te stellen. “Helaas is zo’n bericht slecht voor onze exportpositie. We zijn nog in overweging hoe we het beste kunnen reageren en naar wie.”