Vijf eigenwijze varkenshouders uit oostelijk Brabant lanceerden de ‘Goeie Worst’. Een smaakvol product uit de streek dat zich onderscheidt op duurzaamheid: een lage CO2-footprint. De ondernemers die samenwerken in ‘Eigezwijns’ geloven in een milieuvriendelijke productiewijze en het maken van lekkere producten.
De vijf varkensboeren bewijzen dat duurzaam en lekker hand in hand gaan. Zij voeren hun varkens met reststromen uit de voedingsindustrie. Die producten zijn goed voor de darmflora van de varkens en het levert een 30 tot 40 procent lagere CO2-footprint op dan die van varkens die normaal mengvoer krijgen. “Op die manier herstelt ‘Eigezwijns’ de rol van het varken in de kringloop”, zegt varkenshouder Wilbert Egelmeers. “In de praktijk houdt dit in dat een groot deel van het dieet bestaat uit reststromen uit de levensmiddelenindustrie. Denk hierbij aan voorgebakken friet die te klein is voor de kritische consument, biergist uit de bierproductie, brood dat al een dag in de supermarkt heeft gelegen of koekjes en gebak die op het eerste oog niet voldoen aan de eisen, maar nog prima eetbaar zijn.” Eigezwijns bestaat naast Egelmeers uit Wanroij uit de varkensboeren Aad van Leeuwen uit Nederweert-Eind, Erik Geene uit Landhorst, Marcel Berkvens uit Mariahout en Peet-Jan van de Elzen uit Venhorst.
Lekkerder en gezonder
Naast het milieuvriendelijkere varkensvlees voegt de slager onder meer plantaardige producten en oesterzwamvoetjes toe. Dit restproduct van de paddenstoelenteelt maakt de worst lekkerder en gezonder én het zorgt voor een nog lagere CO2-footprint. Oftewel het is een échte ‘goeie worst’ vinden de initiatiefnemers. Bij de ontwikkeling en introductie van hun worstprimeur worden ze ondersteund door de Stuurgroep Landbouw Innovatie Noord–Brabant (LIB). “Hun hybride worst is écht iets anders en heeft een heel bijzonder verhaal”, zegt culinair ambassadeur Martien Bos. “En het smaakt ook ontzettend goed. Dit initiatief verdient het om vanuit allerlei hoeken ondersteuning te krijgen.” Begin november zijn de goeie worsten gelanceerd bij enkele PLUS- en Jumbo-supermarkten in de regio van de Eigezwijns-ondernemers.