Jaarwinst Vion stijgt naar 26,7 miljoen euro
Vion Food heeft in 2019 de nettowinst meer dan verdubbeld ten opzichte van 2018. Die steeg van 10,2 miljoen euro naar 26,7 miljoen euro vooral door de varkensvleesactiviteiten. De hogere prijzen voor varkens en vlees en de gunstige afzetmogelijkheden naar Azië hebben de jaaromzet met ruim 400 miljoen euro verhoogd naar 5,1 miljard euro.
CEO Ronald Lotgerink van Vion is tevreden over de financiële resultaten. Wel is het omzetvolume met 4,3 procent gedaald. 'Het aantal geslachte varkens en runderen is vorig jaar licht gedaald en zal ook dit jaar nog wat dalen. Zowel de Nederlandse als Duitse varkens- en rundveestapel zal wat afnemen, waardoor wij rekening houden met een iets lager aanbod van slachtdieren in 2020.'
Daarom is de rundveeslachterij in Leeuwarden intussen omgebouwd naar een grote en kleine productielijn voor plantaardige producten. 'Met het produceren van vleesvervangers willen we samen met afnemers de groeiende doelgroep van flexitariërs bedienen via ME-AT.'
Fors meer werkkapitaal
De gestegen inkoopprijs van varkens en hogere verkoopprijs van varkensvlees heeft bijgedragen aan een hogere schuld (178 miljoen euro) van het vleesverwerkende bedrijf. Zo is het werkkapitaal vorig jaar met 125,5 miljoen euro toegenomen. Financieel topman van Vion, John Morssink, benoemt ook dat de export naar Azië daaraan bijdraagt. 'Het duurt gewoon langer voordat het varkensvlees bij onze afnemers arriveert en wij dus voor onze producten betaald krijgen.'
De solvabiliteit (ratio eigen vermogen en vreemd vermogen) van Vion is afgelopen jaar met 7 procent gedaald naar 38,1 procent (was in 2018 nog 45,4 procent). Dat komt mede door het extra werkkapitaal (circa 3 procent) maar ook door een boekhoudkundige aanpassing (4 procent). Morssink: 'Lease moeten we activeren op de balans en daar vervolgens op afschrijven. Dat zijn nieuwe accountancyregels die niet alleen voor Vion gelden.'
Duurzame voedselvoorziening
Al met al heeft Vion Food een prima jaar achter de rug met goede cijfers en een sterke balans, zegt Lotgerink. 'Wel zagen we het afgelopen jaar maatschappelijke onrust over onze manier van voedsel produceren in onze thuismarkten. Daarom hebben we vorig jaar volop ingezet op Building Balanced Chains als nieuwe strategie.'
Zo bouwt Vion voort op de ontwikkeling van duurzame en moderne ketens. 'Dat maakt de sector sterk en weerbaar en biedt iedereen een gezond toekomstperspectief', stelt Lotgerink. 'Wij dragen positief bij aan een gezonde en duurzame voedselvoorziening.'