Het belang van dierenwelzijn bij de aankoop van vlees stijgt. Dat is een van de conclusies uit het onderzoek onder ruim 2.500 huishoudens van het GfK huishoudpanel voor de vijfde editie van de Vion Consumer Monitor. Ook blijkt dat in de ogen van de consument niet kip, maar juist varkensvlees het meest veelzijdige stukje vlees is. Het is makkelijk te bereiden en er is een gevarieerd aanbod van producten met een eigen smaak.
Een meerderheid van de 2.500 ondervraagden vindt vlees een belangrijk onderdeel van hun voeding. Toch is het niet meer voor iedereen een vanzelfsprekendheid om vlees (bijna) dagelijks op het menu te zetten.
Kopen consumenten vlees dan kiezen ze steeds vaker voor kwaliteit. Concepten die in hun ogen staan voor kwaliteit zijn onder meer biologisch vlees en vlees met een welzijnskeurmerk, worden steeds populairder. Het maakt consumenten niet uit waar ze dat vlees kopen: bij een full service supermarkt of de discounter, bij een landelijke of een regionale formule. Mensen zijn bereid om voor die extra kwaliteit meer te betalen.
Een ruime meerderheid (60%) van de consumenten vindt dat Nederlands vlees van uitstekende kwaliteit is. Herkomst zal naar verwachting een nog belangrijkere rol worden bij de aankoop van vlees. Volgens Vion zouden consumenten ook steeds vaker meer willen betalen voor vlees uit Nederland, omdat ze vinden dat de boer ook een goede beloning voor zijn werk verdient.
De Vion Consumer Monitor 2016 bevat uitgebreide consumenteninformatie over de perceptie, wensen, koopgedrag en aankoopproces rondom het thema vlees. Dat geeft per retailer inzicht in de specifieke groeimogelijkheden en/of verbeterpunten. Inzicht dat de retailer helpt zijn vleescategorie verder te ontwikkelen en het rendement te optimaliseren.