Grip op sociale media helpt boeren
De laatste jaren krijgen boeren meer grip op sociale media. Ze kunnen daardoor de discussie over de productie van voedsel beïnvloeden. Boeren gebruiken dezelfde tactieken als bijvoorbeeld Wakker Dier, blijkt uit een onderzoek van Tim Stevens van Wageningen Universiteit & Research.
Stevens heeft voor zijn promotieonderzoek vier jaar lang de discussies over de voedselproductie gevolgd op de sociale media, meldt Resource. Uit het onderzoek kwam duidelijk naar voren dat een organisatie als Wakker Dier de sociale media lang gebruikte om de discussie over de ‘plofkip’ en ‘industriële landbouw’ te voeren.
Sinds 2013 hebben de boeren de sociale media ontdekt als wapen in deze discussie. Dat was met het geval bij de inzet van de geboortekrik bij de verlossing van kalveren. Als weerwoord heeft een jonge boer toen een Facebook-pagina ‘Anti-Wakker-Dier’ opgezet. Veel veehouders sloten zich aan. Op Facebook en Twitter kreeg die actiegroep tegengas van de boeren. Ze lieten bijvoorbeeld zien waarom een goed gebruik van de geboortekrik juist goed kan zijn voor het dier.
Drie fasen
Uit het onderzoek van Stevens blijkt dat steeds meer conflicten worden uitgevochten via sociale media. Dit werkt dan via een kenmerkend patroon volgens drie fasen: eerst bekritiseren de activisten de boerenpraktijk en spreken bestuurders aan om actie te ondernemen; de boeren mobiliseren een tegenbeweging en geven hun interpretatie van hetzelfde onderwerp op sociale media. Dit leidt tot media aandacht. Uiteindelijk kan dat er toe leiden dat er een besluit volgt. Bij de geboortekrik is er bijvoorbeeld wetgeving gekomen die het gebruik onder voorwaarden wel toestaat.