Iedereen in de varkensproductieketen moet zijn verantwoordelijkheid nemen en zo transparant mogelijk communiceren om maatschappelijke weerstand het hoofd te bieden. De consumptie van varkensvlees vertoont de laatste vijf jaar een dalende lijn doordat er veel discussie is over het eten van vlees. Het imago staat onder druk vanwege zaken als het dierenwelzijn en de carbon footprint.
Overal camera’s ophangen en alles tot in detail laten zien, dat gaat voor jongeren actief in de diervoedersector te ver. Het kan concurrentie wijzer maken en het kan altijd ergens in de keten mis gaan. Zulke beelden kunnen zonder uitleg munitie zijn voor actiegroepen en fout vallen in de maatschappij. Iedereen in de keten moet zijn of haar bijdrage leveren om de kritische signalen van NGO’s weerstand te bieden. Ook de diervoedersector zou een imagocampagne moeten opzetten. Dat werd duidelijk tijdens het tweede congres voor Young Feed Professionals. Ruim honderd jongeren (<40 jaar) kwamen op 1 juni af op het netwerkevenement in Etten-Leur. Dat jongerenevent stond in het teken van jouw rol om in te spelen op maatschappelijke weerstand.
Presenteren als ondernemer
Een goed voorbeeld van het nemen van eigen verantwoordelijkheid is de Vlaamse varkenshouder Bart Vergote. Hij bewandelt diverse paden om zijn bedrijf en zichzelf positief te positioneren. “Je moet zorgen dat je je zaken op je eigen bedrijf goed op orde hebt. Het moet er netjes uitzien en je moet jezelf overal als ondernemer presenteren. Goed gekleed en fris ruikend.”
Ook sociale media gebruikt hij actief. Zo was hij de eerste Belgische varkenshouder die deelnam aan het initiatief Boerburgertweet. Een week lang volgers op Twitter en Facebook inzage geven in alles wat er op zijn gesloten varkensbedrijf met zeugen en vleesvarkens gebeurt. Zo probeert Vergote tegenwicht te bieden aan de maatschappelijke weerstand. Ook is hij actief in het schoolbestuur, nodigt schoolklassen uit, zorgt hij dat hij bekend is in zijn omgeving en heeft hij lijntjes met overheden. “Iedereen die actief is in de keten is nodig om bij te dragen aan positieve beeldvorming. Tegenover één negatieve actie moeten minimaal vijf positieve berichten staan om het beeld weer recht te zetten.”