Beregoed

Tijdens een tripje naar Groot-Brittannië bezocht ik een vleesvarkenshouder. Grote groepen vleesvarkens, op stro gehouden in natuurlijk geventileerde stallen. Op het eerste gezicht een mooi plaatje, precies ook wat je verwacht van de Engelse varkenshouderij. Toch wilde de boer liever niet dat ik te dicht bij de varkens kwam. Niet uit hygiëneoverwegingen, want van een biosecurity-protocol was absoluut geen sprake. Een papieren overall was voldoende, en dan vooral om de eigen kleding te beschermen.

De reden was dat de varkens er niet allemaal mooi uitzagen. En inderdaad, toen ik de kans kreeg toch iets dichterbij te komen schrok ik best. Veel krassen op de huid, kapotte poten of kreupelheid. De oorzaak: berengedrag. De boer noemde terloops ook nog het ‘best bewaarde geheim’ van de Engelse sector: drachtige gelten aan de slachtlijn.

Toch vond ik ‘m uiteindelijk vrij gelaten. Want, zei hij: de retail wil het zo. Hij had een langjarige overeenkomst met een grote retailer en die was nog steeds interessant genoeg om dit voor lief te nemen. Dus niks sturen met voer, niks borgen en gelten apart. U vraagt, wij draaien. Op termijn zal dit ook voor de retail niet houdbaar zijn, maar voor nu was het blijkbaar prima.

Op 1 januari stopt ‘Europa’ vrijwillig met castreren. En hoewel we er hier al jaren aan werken, zullen veel Europese varkenshouders het castratiemesje blijven hanteren zegt Gé Backus in een interview deze maand. Toen ik het las was mijn eerste reactie ook: daar héb je het weer! Weer geen level playing field. Maar voor castratie is dat toch een ander verhaal. In dit geval is het juist góed dat de rest nog even achterblijft. In dit geval gaat het namelijk direct om de vermarkting van vlees: onderscheidend vermogen.

Volgens Backus beslist de Duitse retail in de zomer van 2018 over zijn leveringsvoorwaarden ten aanzien van castratie. En wordt non-castratie voor de grote partijen de lijn. Dat betekent dat we nog een jaar de tijd hebben, om invloed uit te oefenen en deals te maken met de grote Duitse retailers. Een jaar! Berengeurdetectie is aan de slachterijen om op te lossen, het management is ons USP.

Met alle trial and error die we hebben opgedaan de afgelopen jaren en onze managementkwaliteiten op de bedrijven hebben we toch een prachtig uitgangspunt om een goede deal te maken met de Duitse retail. Engeland wordt vaak als voorbeeld genomen voor ‘merken’ en concepten: nou dat kunnen wij ook op dit dossier. En dan zónder alle negatieve bij-effecten, die uiteindelijk ook negatief zullen afstralen op de retail.

Laat de sector zelf het voortouw nemen en pro-actief met de retail in gesprek gaan. Met aantoonbare resultaten en een beetje volume zien we dan vanaf 2019 volop beren op de weg. In Nederlandse vrachtwagens, top geconditioneerd, op weg naar een Duitse afnemer. Beregoed verhaal, lijkt mij.

Janneke Janssens
Eigenaar Varkens.nl

 

Stelling

Loading

Weer

  • Maandag
    8° / 4°
    60 %
  • Dinsdag
    7° / 4°
    20 %
  • Woensdag
    10° / 6°
    5 %
Meer weer