Nederlandse consumenten vertrouwen er op dat de productie van vlees in Nederland goed is geregeld. Dat is een van de redenen voor de toename van de afzet van Beter Leven varkensvlees. Vion kon hierdoor vorig jaar 30 procent meer Good Farming Star varkens verwerken.
Het hoge consumentenvertrouwen blijkt uit de zesde Vion Consumer Monitor, een onderzoek dat Vion laat uitvoeren onder ruim 2.500 huishoudens van het GfK huishoudpanel. Uit dit onderzoek blijkt dat de consumenten zeer positief zijn over de kwaliteit van Nederlands vlees: ruim 65 procent van de consumenten geeft het oordeel uitstekend. Naast het vertrouwen in de productie en kwaliteit is de consument ook te spreken over de goede prijs-kwaliteit-verhouding.
Uit het onderzoek door GfK blijkt dat consumenten die vlees eten, vlees het lekkerste onderdeel van de warme maaltijd noemen. Wel zijn de consumenten steeds kritischer bij de aankoop van vlees, volgens een woordvoerder van Vion. “Zekerheid over de productiewijze wordt steeds belangrijker. Het belang van productie in een keten neemt hierdoor toe."
Hiermee is de stijging van de afzet van Beter Leven varkensvlees te verklaren. Onderzoeksbureau IRI liet begin juni zien dat de omzet van vlees (+25 procent) en vleeswaren (+295 procent) fors was gestegen. Dit resulteerde er in dat Vion vorig jaar 30 procent meer varkens in het Good Farming Star concept kon verwerken.
De stijging van de afzet van Beter Leven varkensvlees gaat in tegen de dalende trend van de consumptie van varkensvlees. In Nederland en Europa daalt de consumptie van varkensvlees. Internationaal gezien groeit de vraag naar varkensvlees nog wel. Vion (actief in Nederland en Duitsland) zag vorig jaar het aantal slachtingen stijgen van 15,7 miljoen naar 16,1 miljoen vleesvarkens.