Vorige week startte de Grüne Woche in Berlijn. Dat is ‘s werelds grootste agro en foodbeurs waar veel Tweede Kamerleden hun gezicht laten zien. De Nederlandse stand - Het Holland Paviljoen - werd vrijdag geopend door onze Landbouwminister Carola Schouten, de Duitse minister Julia Klöckner en Eurocommissaris Janusz Wojciechowski. Dat is een hele happening.
Als varkenshouder vroeg ik mij af, wat heb ik eigenlijk te zoeken op de Grüne Woche? Met mijn Nuffield-pet op is daar wel een simpel antwoord op te geven. Ik ben op zoek naar bedrijven in het buitenland die werken met smart farming bij dieren, liefst die met elektronische identificatie werken.
Op de Grüne Woche lopen heel veel mensen rond. Naast Kamerleden zijn er ook medewerkers van ambassades en personeel van buitenlandse vestingen van Nederlandse ondernemingen. Zij zijn goed benaderbaar en je hoopt mensen te treffen die je verder kunnen helpen. Nou dat is prima gelukt. Kaartjes zijn uitgewisseld en afspraken kunnen worden gemaakt.
Maar als varkenshoudster heb ik ook een verhaal. Ik hoop bij de blijvers te horen, terwijl de nadruk op stoppers ligt. En dat terwijl niemand weet hoeveel er werkelijk gaan stoppen. Media maakt makkelijk van de 500 aanmelders daadwerkelijke stoppers. En als de media dat niet doet, is men geneigd om te lézen dat iedereen die zich aanmeldt, ook stopt. Nee mensen, het is allemaal veel ingewikkelder en complexer en dat heb ik Berlijn regelmatig uit proberen te leggen.
Dit geldt ook voor het maken van TV-beelden. Chantal Everaardt van RTV Oost was ook afgereisd naar Berlijn. Zij legde uit dat een nieuwsitem van 3 minuten al lang is. Wow dacht ik, hoe krijg je daarin je punt goed en duidelijk uitgelegd? Iets om serieus over na te denken voor het POV-campagneteam. Want ook dat team wil het eerlijke boerenverhaal laten zien.
Tot slot beste collega's, kijk even verder dan de mooie showfoto's. Team Agro NL liep er ook rond. Wat een power zit er in die groep. Zij hebben keihard gewerkt om het boerenverhaal over te brengen op politici en ambtenaren. Ook zij hebben aangehaakt bij de Boeren van Nederland met hun actie #Makeadate2020. We kunnen wel vinden dat er niet over ons gepraat moet worden, maar dan moeten wij er ook op uit. Op zoek naar mensen en een afspraak met ze maken om te vertellen wat we doen en waarom. Want wat wij heel normaal vinden, is voor hen heel bijzonder. Pas als zij weten waarom we zo werken zoals we werken, kan beleid praktischer en haalbaar worden gemaakt.
Ruth van der Haar
Varkenshoudster