Sectorpartijen%3A+verlaag+maximumtemperatuur+veetransport+niet
Nieuws
© René Eijsink

Sectorpartijen: verlaag maximumtemperatuur veetransport niet

De Europese Voedselveiligheidsautoriteit (Efsa) adviseert de maximumtemperatuur voor veetransport te verlagen van 35 naar 25 graden voor varkens en 22 graden voor zeugen. Sectorpartijen vragen landbouwminister Piet Adema dit advies niet over te nemen.

Verschillende organisaties, waaronder Producentenorganisatie Varkenshouderij, LTO Nederland, Vee & Logistiek Nederland en Centrale Organisatie voor de Vleessector, roepen in een brief op om de maximumtemperatuur niet te verlagen. Volgens hen heeft de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven er de afgelopen jaren al voor gezorgd dat er tijdig maatregelen worden genomen tegen hittestress, zowel tijdens transport als in de stal.

Zo zijn er door de sectorpartijen eigen hitteprotocollen opgesteld, die in de jaren daarna zijn geactualiseerd en aangescherpt. Deze initiatieven zijn in samenwerking met het ministerie gebundeld in een Plan van aanpak voor hittestress bij landbouwhuisdieren.


Deze gezamenlijke aanpak heeft in de hele keten geleid tot een grote bewustwording van de omgang met dieren onder zomerse omstandigheden die 'zeer succesvol' is gebleken, stellen de brancheorganisaties. Het aantal incidenten tijdens het vervoer van dieren is volgens hen met deze aanpak tot een minimum beperkt.

Openingstijden slachterijen aanpassen

Voor verdere verbeteringen wordt al meerdere jaren gevraagd om bij warme dagen de openingstijden van slachterijen te verschuiven naar de koelere momenten op de dag. En om de uren te verruimen zodat activiteiten kunnen worden gespreid. Dit blijkt volgens de brancheorganisaties pas mogelijk bij een verwachte temperatuur van 33 graden. Ze willen dan ook meer medewerking van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) en de Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector.

De brancheorganisaties vrezen dat een eenzijdig verbod de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven op losse schroeven zet. Zij voorzien grote problemen in deze maatregelen. Zo zal het verlagen van de maximumtemperatuur voor veetransport naar 30 graden onherroepelijk leiden tot welzijnsproblemen in stallen en problemen voor afnemers en toeleveranciers. Dieren zullen langer in stallen moeten verblijven. Dit heeft gevolgen voor de hele keten, stellen de partijen.

Concurrentie

Ook vrezen de organisaties dat Nederland het enige land is die deze regeling invoert. Daardoor zou Nederland zich binnen Europa op een eiland plaatsen, waardoor de regels onherroepelijk leiden tot hogere kosten ten opzichte van de concurrentie in andere landen. Daarbij is deze regeling niet van toepassing op grensoverschrijdend transport vanuit en naar aangrenzende landen.

Verder denken de brancheorganisaties dat de Efsa-adviezen niet wetenschappelijk zijn onderbouwd voor veetransport. Het onderzoek heeft alleen in stallen plaatsgevonden. Tot slot stellen de organisaties dat het invoeren van een lagere maximumtemperatuur voorbijgaat aan de Europese discussie over het proces tot wijziging van de Transportverordening. Ze denken dat, gelet op de impact, het veel te vroeg is om te veronderstellen dat de Landbouwraad deze voorstellen zal overnemen.

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer