Voer tot nadenken

?Het duurt nog maar even en het jaar is al weer om. De landelijke mengvoersector heeft volgens de informatie van Nevedi te maken met een verlaging van het afzetvolume in Nederland. Daarnaast zijn de grondstofkosten het afgelopen jaar fors gestegen. Het is dus cruciaal om een goed inzicht in de grondstoffenontwikkeling te krijgen en om tijdig en wel doordacht beslissingen te nemen over het voer. Maar voer is niet het enige waar u over moet nadenken.

Overnames
?Enkele mengvoerbedrijven zijn samengegaan of overgenomen door een ander mengvoerbedrijf. Diverse redenen worden daarvoor aangedragen, waaronder: kostenbesparing door minder overhead, het verkrijgen van voldoende schaalgrootte (en daardoor een betere inkooppositie in de grondstoffenmarkt) en het genereren van een betere kritische massa aan mengvoer.?Voer tot nadenken: Wie zal er wijken en wie zal er blijven? Welke duurzame mengvoerleverancier past bij u?

Voerwinst?
De zeugenhouderij zal naar verwachting de voerwinst zien verbeteren van € 406 in 2011 naar € 680 in 2012. De vleesvarkenshouders zullen naar verwachting de voerwinst van € 77 zien toenemen naar € 83. Op zich mogen we gelukkig zijn met een voerwinst die boven het langjarige KWIN-gemiddelde lijkt uit te komen. Maar er zijn bedrijven die structureel een voerwinst moeten realiseren die soms wel 10 procent tot 20 procent hoger ligt dan het langjarig KWIN-gemiddelde.
?Voer tot nadenken: Wat is uw reële voerwinstdoelstelling? En welke financiering past daarbij?

Social media
?De wereld om ons heen verandert, social media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn wordt steeds vaker gebruikt om informatie te delen. Tijdens de beurs van 2010 hebben onze klanten en prospects door middel van het scannen van een zogenaamde QR-code al een prijs kunnen winnen. Tegenwoordig zien we een QR-code steeds vaker op allerlei verpakkingen staan.
Voer tot nadenken: Welke moderne media spreken u het meeste aan? En hoe gaat u deze gebruiken om uw bedrijf verder te helpen?

Innovatie?
Innovatie blijft belangrijk voor elk bedrijf. Voor een leverancier is innovatie met name belangrijk, omdat het mogelijkheden biedt voor onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrent. Voor de afnemer is innovatie belangrijk, omdat het rendement er mogelijk mee verbeterd kan worden. Rendementen staan al lang onder druk en de eisen van consumenten met betrekking tot gezond en veilig produceren nemen toe. Het antibioticagebruik is fors gedaald en zal nog verder blijven dalen door verboden op het gebruik van bepaald geneesmiddelen. Iedereen zal dus moeten blijven innoveren. ?
Voer tot nadenken: Wat is nu echt innovatief? En waarmee kan het rendement nou echt verbeterd worden? 

Reclame?
Voor mezelf heb ik soms ook voer tot nadenken. Als verkoopleider probeer ik natuurlijk zoveel mogelijk voer te verkopen. Maar daarnaast haal ik er veel voldoening uit wanneer het rendement van varkenshouders zichtbaar verbetert. Wij hebben nu een nieuwe module voor het berekenen van het optimale voeraanbod voor biggen. Ik denk oprecht dat deze module het rendement van varkenshouders aanzienlijk kan verbeteren. Ik zou daarom wel van de daken willen schreeuwen dat de ondernemers snel met deze module aan de slag moeten. Maar reclame maken in een blog, dat is natuurlijk not done.

Voer tot nadenken: Had ik dit nou wel of niet in dit blog moeten schrijven?

Waar ik in ieder geval niet over hoef na te denken is dat ik u alvast een fijne kerst en een gezond 2013 toewens.
 

Lees ook

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Maandag
    18° / 5°
    20 %
  • Dinsdag
    21° / 10°
    45 %
  • Woensdag
    23° / 11°
    60 %
Meer weer