'Schreeuwen als een mager varken?'
De tijd vliegt: het eerste halfjaar van dit studiejaar zit er alweer op. Twee keer knipperen en ik ben afgestudeerd. Maar tot die tijd heb ik nog meer dan genoeg te doen.
Zoals jullie in mijn vorige blog hebben kunnen lezen, volg ik de specialisatie Topklas Ondernemen waarin ik bezig ben met het opzetten van mijn eigen contentbureau voor de veehouderij. Die specialisatie gaat nu in het tweede halfjaar over op Zelfstandig Ondernemen. En zoals de naam al zegt: dit wordt een halfjaar waarin ik echt ga starten met mijn eigen onderneming. Superleuk!
Om een goede start te maken, heb ik de afgelopen maanden veel marktonderzoek gedaan en ben ik aanwezig geweest bij verschillende excursies. Wat een hoop inzichten heeft dat opgeleverd. Mijn belangrijkste inzicht: hoe meer kennis burgers over de veehouderij hebben, hoe groter hun waardering voor deze mooie sector is. Negatieve reacties ontstaan vaak uit onwetendheid. Allemaal leuk en aardig om te weten, maar hoe vergroot je de kennis van de burgers dan? Dat kan door zichtbaar te zijn: laten zien wie je bent, wat je doet en waarom je dit doet.
Maar hoe kan ik mijn bijdrage hieraan leveren? Ik heb geen boerderij en ik werk ook niet op een boerderij. Gelukkig ben ik tijdens Topklas Ondernemen erachter gekomen waarbij ik hulp kan bieden: bij het creëren, vertellen en uitstralen van het verhaal van de veehouder, het helpen overdragen van kennis door middel van content en het maken van beelden die laten zien hoe toekomstgericht onze sector is.
Ik heb er in ieder geval superveel zin in om hiermee aan de slag te gaan en ik hoop dat jullie mij willen helpen, want ik kan het niet alleen. Willen jullie ook jullie verhalen delen, tonen hoe vooruitstrevend de Nederlandse varkenshouderij is, zichtbaar zijn op jullie eigen socialemediakanalen, de burger langs laten komen op jullie boerderijen en meedoen aan maatschappelijke discussies? En nee, schreeuwen als een mager varken is hiervoor helemaal niet nodig. We hoeven geen marktkoopmannen te zijn. Onszelf blijven en ons verhaal op een manier delen die bij ons past: dat is hoe we de burger bereiken.
Quinten van Ooijen
Student Dier- en Veehouderij HAS Hogeschool in Den Bosch