Vleesverwerker Morliny Foods op eigen Europese benen
Smithfield Foods splitst de Europese vleesactiviteiten van die in de Verenigde Staten. De Europese markt heeft een duidelijk andere dynamiek dan die in Noord-Amerika. Door deze afsplitsing kan Morliny Foods, dat deel uitmaakte van Smithfield Europe, vanuit zes Europese landen beter en sneller inspelen op de interne vleesmarkten in Europa.
Morliny Foods neemt als zelfstandige onderneming een regiospecifieke groeistrategie aan. Het vleesbedrijf richt zich op de meer gefragmenteerde Europese markt. Het bedrijf levert vers varkensvlees en gevogelte en verpakt vlees op het hele continent vanuit vestigingen in Polen, Roemenië, Slowakije, Hongarije, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
De CEO van Smithfield Foods, Shane Smith, zegt dat het nu het juiste moment is om hun Noord-Amerikaanse en Europese vestigingen zelfstandig verder te laten gaan. 'Ze kunnen verschillende strategieën uitvoeren om in te spelen op de verschillende marktomgevingen en kansen. De afzonderlijke managementteams krijgen meer flexibiliteit bij het nemen van beslissingen, waardoor de prestaties en vooruitzichten voor zowel Smithfield Foods als Morliny Foods worden geoptimaliseerd. De Europese voedselmarkt krijgt te maken met een meer wendbare concurrent.'
Roemenië
Smithfield betrad twintig jaar geleden bijvoorbeeld de Roemeense markt en investeerde in de varkenshouderij en varkensslachterijen. Het bedrijf heeft meer dan twintig varkensbedrijven. Ongeveer 29 procent van de in Roemenië verwerkte varkens gebeurde tot 27 augustus bij Smithfield Europe. Vanaf dat moment is het Morliny Foods geworden.
Smithfield Foods en Morliny Foods blijven dochterondernemingen van de grootste Aziatische vleesproducent WH Group.