Serieus gemiste kans

Janneke JanssensAl jaren kijk ik uit naar de week voor kerst. Vanwege het sfeertje tijdens die donkere dagen, vanwege het vooruitzicht op een weekje vrij en zeker ook vanwege het feit dat er met enige regelmaat een kerstattentie op mijn bureau verschijnt. Maar vooral vanwege Serious Request. Het jaarlijks terugkerend goede-doelen-evenement van radiozender 3FM.

Drie DJ’s zitten een week lang in een glazen huis ergens in een stad in Nederland, draaien tegen betaling plaatjes op verzoek en laten als tegenprestatie hun eten staan. Het geld dat zij daarmee ophalen gaat elk jaar naar een ander project van het Rode Kruis.

In een paar jaar tijd is het evenement ongekend populair geworden. Ik zit dan ook, net als vele anderen, aan de radio gekluisterd. En ’s avonds kijk ik nog even naar Serious Request TV, dat op prime time op Nederland 3 wordt uitgezonden. Elk jaar is het de dag voor kerst spannend hoeveel geld er nu weer opgehaald is. En elk jaar blijkt dat weer meer te zijn dan het jaar ervoor. Crisis of niet.

Dat komt uiteraard door al die trouwe luisteraars, die ‘hun’ DJ’s steunen door een verzoeknummer aan te vragen. Maar het is in toenemende mate een zaak van grote bedrijven die, zeker naarmate de week vordert, cheques met mooie bedragen komen brengen. Of waar de ‘klusjesmannen’ uit de televisie-variant tegen betaling een klus komen uitvoeren. Met een cameraman op de hielen.

De feel-good gedachte van de actie maakt van veel bedrijven gulle gevers. Althans, zo lijkt het. Want wie tegen inlevering van een cheque van 10.000 euro twee minuten positieve aandacht krijgt op de nationale televisie tijdens een van de best bekeken programma’s van het jaar, is natuurlijk spotgoedkoop uit. Het enige nadeel is dat je niet uniek bent met je donatie, maar met een beetje ingekochte creatieve hulp blijf je ook nog een tijdje hangen bij het publiek. En dan ben je waarschijnlijk in totaal nog steeds minder kwijt dan voor een paginagrote advertentie in een gemiddeld publieksblad.

Het verbaast mij dan ook enorm, dat ik niets van de varkenshouders hoor op 3FM. De enorme media-exposure van het evenement biedt toch een unieke kans om de sector op een ludieke manier in beeld te brengen. Waarom niet Unox ingeschakeld? Warme rookworst met Beter Leven-kenmerk, door varkenshouders verkocht. Leuk filmpje erbij, klaar. Het had Unox vast wel gepast, gezien de lopende promotiecampagne met ‘scharrelende varkensboeren’ voor de BeterLeven-worst… Met het bedrag op die cheque was dat wel goed gekomen.

Ik begrijp dus niet waarom er niets gebeurd is. Is het de angst voor zo’n groot evenement, de gedachte ‘dat lukt ons toch niet’, het gevoel ‘wie zit er nu op ons te wachten’? Of misschien gewoon een gebrek aan de mensen of de tijd om dit op te pakken?

Wat de reden ook is, eigenlijk vind ik geen enkele goed genoeg. Zo’n evenement, daar móet je gewoon bij zijn. Inmiddels heb ik van meerdere kanten hetzelfde geluid gehoord. Dus ik ga er vanuit dat er volgend jaar gewoon een steengoede actie uit de sector staat. Dan luister ik met nóg meer toewijding en vergeten we snel deze ‘serieus’ gemiste kans…

Janneke Janssens
Hoofdredacteur Varkens

Online kennissessies

Vitale Varkenshouderij

Meld je hier aan

Stelling

Loading

Weer

  • Dinsdag
    21° / 10°
    5 %
  • Woensdag
    25° / 11°
    60 %
  • Donderdag
    22° / 12°
    50 %
Meer weer