“Alleen wanneer de varkenshouderij de emotie van de consument gaat begrijpen en erkennen, komt men voorop en ontstaat er draagvlak.” Dat vertelde Leo van Leengoed van PorQ tijdens het symposium 'HET KAN!'. De sector loopt volgens Van Leengoed voortdurend achter de feiten aan en moet telkens reageren op maatschappelijke ontwikkelingen.
De sector lijkt er niet in te slagen de consument te overtuigen van de innovatieve kracht van de Nederlanse varkenshouderij. Dat komt volgens Van Leengoed doordat de sector niet in staat is hét goede gevoel uit te dragen. “Goed gevoel is namelijk emotie en daar zijn varkenshouders niet mee bezig. Terwijl varkenshouders zich druk maken om rationele zaken als kostenbeheersing, schaalvergroting, mestverwerking en antibioticareductie, is de consument voornamelijk bezig met emotionele zaken als dierwelzijn, voedselkwaliteit, duurzame productie en antibioticaresistentie.”
Het symposium 'HET KAN!' werd georganiseerd ter gelegenheid van de opening van de zichtstal van de familie Oosterlaken in Beers. Het doel van het symposium was het belichten van de innovatieve kracht van de Nederlandse varkenshouderij