Vandaag ben ik in Duitsland geweest. Op de terugweg heb ik een hapje gegeten. Bij het restaurant stond een groot bord met daarop “GRILLZEIT”. Als de consument gaat grillen is dat goed voor de vleesconsumptie en de varkensprijzen.
De grillen van de consument zijn echter niet altijd voordelig voor het rendement van de varkenshouderij. Met de grillen van de consument bedoel ik dan dat hij kennelijk onvoorspelbaar is of misschien niet altijd consequent is in zijn gedrag. Hij wil graag extra welzijn en kwaliteit, maar wil daar niet altijd voor betalen.
Dit dilemma wordt al jaren geschetst en iedereen heeft er zo zijn mening over. De hele varkensvleeskolom vindt dit een lastig dilemma. Iedereen in de varkensvleesketen is bezig met welzijn en kwaliteit. De een uit overtuiging, de ander omdat hij wel gedwongen wordt.
Ik hoor steeds het verhaal dat de retail slechts geïnteresseerd is in marges. Maar is daar iets mis mee? En staat dat het een winstgevende varkenshouderij wel in de weg?
Dan is ook nog het dilemma over wie nu de prijzen bepalen. Zijn dat enkele grote slachterijen? Is het de retail? Of is het gewoon vraag en aanbod?
Ik heb een lekkere 'Saftige Schweinesteak vom Grill' besteld. Al genietend overpeins ik het bovenstaande. Ik kom er niet zo goed uit. Ik kan genoeg voorbeelden bedenken die bevestigen dat de consument niet erg consequent is, maar ook genoeg voorbeelden waarbij de consument zeker niet voor het goedkoopste kiest. Het is wel duidelijk dat het voor de consument ook verwarrend is. Maar ligt hier dan niet een enorme kans? Moeten we de consument niet gewoon een beetje helpen?
Al etende zit ik wat op mijn tablet te surfen en kom ik opeens de volgende spreuk van futuroloog Alvin Toffler tegen; ‘De analfabeten van deze tijd zijn niet de mensen die niet kunnen lezen of schrijven. Het zijn de mensen die niet kunnen leren, afleren en opnieuw leren.’ Kauwend op de steak en deze spreuk, voel ik me opeens een grillende analfabeet. Ik moet gewoon eens opnieuw kijken, niet blijven hangen in hetgeen ik geleerd heb.
De jaarbijeenkomst van de Pigture Group (TOPIGS en Varkens K.I. Nederland) gaat dit jaar over de wensen van de consument en de gevolgen voor de varkenshouder. Dit in een een live talkshow onder leiding van hoofdredacteur van vakblad Varkens, Janneke Janssens. Gasten zijn Michiel Herkemij, de nieuwe CEO van VION, Hans Verhoeven, Agrarisch ondernemer van het jaar en Jan Willem Grievink, CEO van FoodService Instituut. Ik ben erg benieuwd of ze me verder kunnen helpen.
Na afloop gaan we grillen en dan wil ik ook graag met u van gedachten wisselen over dit thema.
Dus meldt u hier nu aan en graag tot ziens in Arnhem.
John Lorist
Voorzitter Coöperatie Pigture Group