Droogstoken maakt vrachtwagen PRRS-vrij

Perfect reinigen van een vrachtwagen kost veel tijd. Dat lukt overdag niet. Een oplossing die wel werkt is warm stoken en ventileren. Dan is de vrachtwagen in korte tijd droog en PRRS-vrij.

Schone transportmiddelen zijn noodzakelijk om varkensbedrijven PRRS- vrij te krijgen. Daarom is vanuit het PRRS-project met steun van NVV en LTO onderzocht hoe dat in de praktijk is te realiseren.
De vraag was of een hittebehandeling ook werkt als je een vrachtwagen schoonmaakt met de hulpmiddelen die op varkensbedrijven aanwezig zijn: de hogedrukspuit en weinig water. Hiermee is een wagen niet goed schoon te maken, want eigenlijk wil je juist lage druk en veel water. Door de hoge druk verspreidt een deel van het vuil zich namelijk. En zonder gebruik van zeep blijft er een vettig laagje achter. Ontsmetten heeft hierna geen zin.

Praktijkomstandigheden
Avarko en JRBiggentransport stelden voor dit onderzoek vrachtwagens beschikbaar die onder praktijkomstandigheden werden schoongemaakt. Tom Duinhof van GD heeft onderzocht wat er gebeurde bij verwarmen van de wagen met een temperatuur van ruim 70 graden, gedurende een half uur of een uur, met of zonder ventileren.
De beste combinatie is ventileren gedurende een uur op ruim 70 graden. Het cruciale punt is dat de vrachtwagen droog moet worden. In plasjes water blijft het PRRS-virus in leven. Duinhof constateerde dat heel duidelijk. Bij een van de proeven stond er nog een beetje water achteraan in de vrachtwagen. Toen de klep open ging verdampte dat water heel snel omdat de wagen zo warm was. Virus kon toen niet meer worden teruggevonden.

PRRS-vrij
Voor Duinhof is het duidelijk: “Ook een vrachtwagen waar na schoonspoelen nog wat zaagsel in zit en een vettig laagje kun je PRRS-vrij krijgen door deze goed warm te stoken en te zorgen dat de warmte door de ventilatie op alle plekken komt. En daarbij pak je Mycoplasma, App, dysenterie, Streptokokken, Salmonella en ook PED gelijk mee.”
Het drogen hoeft geen uur te duren. Door effectiever te ventileren kan het ook binnen een half uur. De transporteurs en carrosseriebouwers Cuppers en Berdex zijn al bezig met aanpassingen. Ze kijken bijvoorbeeld of ze de onderste vloer kunnen isoleren, want die blijft het langste koud.

Actief
De transporteurs zijn ook actief bezig. Rob Meekes (Avarko): “We zorgen dat er direct zoveel mogelijk water uit de vrachtwagen gaat. Dat kan door de wagen schuin te zetten of door de as te laten zakken. En we halen met een trekker zoveel mogelijk water er uit. Dan is de wagen eerder droog.”
“Ook extra ventilatoren in het achterschot helpen om de wagen sneller droog te krijgen”, zegt Johan Robbertsen van JRbiggenstransport. “En als extra kunnen we in de droge wagen een ontsmettingsmiddel vernevelen.”
Natuurlijk moeten de wagens aan het einde van de dag wel goed worden gereinigd en ontsmet. Het dunne vettige laagje moet er met zeep en water uit. En wat vooral ook belangrijk is: de varkenshouder moet zorgen voor schone kleding en laarzen voor de chauffeur, anders heeft het warm stoken geen effect.

Kijk voor PRRS-vrij diertransport bij bedrijf in beeld.

Lees ook

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    6° / 4°
    10 %
  • Zaterdag
    4° / 2°
    10 %
  • Zondag
    8° / 4°
    10 %
Meer weer