Vanaf 7 februari kunnen volle vrachten slachtvarkens via Bordeskeuring op export naar slachterijen in Duitsland of België. Op een exportverzamelcentrum staat dan een keurmeester van de NVWA gereed om in twee kwartier de slachtdieren in de vrachtwagen te inspecteren en de export administratief af te handelen. Dit is efficiënt en goedkoper omdat het keuren van varkens op de klep bij direct exporterende varkensbedrijven achterwege kan blijven. Tenminste als het omrijden via een gekwalificeerd verzamelcentrum niet te omslachtig en tijdrovend is. “Door dieren niet af- en op te hoeven laden is deze methode zeer diervriendelijk en efficiënt. Bordeskeuring geeft meer ruimte in de planning van exporten en veewagens”, zegt Henk Bleker voorzitter van Vee&Logistiek Nederland (V&LN).
Het gaat bij Bordeskeuring varkens om een pilot van twee jaar. Afspraak tussen de overheid en V V&LN is dat de varkens binnen acht uur na aanvang van het laden op hun eindbestemming zijn. Omdat laden en lossen samen ongeveer een uur in beslag neemt, evenals het rijden naar de locatie van de Bordeskeuring en afhandeling van exportzaken, resteert nog zo’n 6 uur rijtijd. Dan moet de vrachtwagen bij een slachterij in het buitenland zijn.
Vooralsnog zijn twee exportverzamelcentra gekwalificeerd voor Bordeskeuring varkens: Animo in Venhorst en Reimink in Dalmsholte. Maar ieder exportverzamelcentrum voor varkens kan deelnemen aan de tweejarige pilot, geeft Vee&Logistiek Nederland aan. Ze moeten dan wel beschikken over onder meer een arbo goedgekeurd bordes, waarmee medewerkers van NVWA veilig, goed en snel hun inspectiewerk kunnen verrichten.
Voor het slagen van de pilot is nauwkeurig werken en strikte controle door de verzamelcentra van cruciaal belang. Vrachtwagens moeten bijvoorbeeld geregistreerd zijn en bij vrachten moet het formulier voedselketeninformatie (VKI) correct ingevuld zijn. Dat nauwkeurig werken geldt natuurlijk ook voor de transporteurs en chauffeurs.