Vleesverwerker Van Loon Group versterkt zijn positie in de markt voor buitenshuis eten met de overname van branchegenoot Van de Raa Meat & More in Almere. Met deze nieuwe overname kan Van Loon groeien in de zogeheten out-of-home markt, waarin het bedrijf nu een marktaandeel heeft van 15 procent.
Van Loon behoort met 455 medewerkers en een omzet van ongeveer 270 miljoen euro tot de grotere vleesverwerkers in Nederland. Tot de Van Loon Group behoren ook de vleesbedrijven Brandenburg, Sleegers en Meat Friends. Het familiebedrijf produceert onder meer worstjes, spareribs en hamburgers. Tot de klanten behoren supermarkten en bedrijven in de out-of-home markt, waartoe cateraars en maaltijdbereiders worden gerekend. Door de overname van Van de Raa versterkt Van Loon de marktpositie in de markt voor deze gemaksproducten. Het bedrijf investeerde daarnaast vorig jaar 57 miljoen euro in een nieuw productiepand en een hoofdkantoor.
Investeringsfonds HyCare
Voor de vleesaanvoer heeft Van Loon een vaste relatie met enkele honderden varkens- en rundveehouders in Nederland en België. Deze zomer heeft Van Loon samen met MS Schippers en de Rabobank een investeringsfonds opgezet voor varkenshouders die willen investeren in de HyCare aanpak. Aanleiding daartoe waren de positieve resultaten van een praktijkproef op vier varkensbedrijven. De dieren zijn gezonder, het preventief gebruik van antibiotica is volledig uitgebannen en het correctief antibioticagebruik gereduceerd tot enkele gevallen per bedrijf. Ook heeft de HyCare-aanpak een verbetering van de werkomgeving voor de varkenshouders en de dierverzorgers opgeleverd, evenals een betere leefomgeving voor de varkens. De vleesverwerker streeft ernaar de HyCare-aanpak binnen twee jaar verder uit te rollen in zijn keten.