Spaanse varkenshouderij breekt records
De varkensvleesproductieketen in Spanje zette vorig jaar 18,5 miljard euro om waarvan 2,25 miljard euro naar de Spaanse schatkist vloeide. Het is een van de belangrijkste economische sectoren in het land en het is uitgegroeid tot een na grootste exporteur van varkensvlees op de wereldmarkt.
Interporc presenteerde deze cijfers over 2021. De varkensproductie is goed voor 62 procent van de totale Spaanse vleesindustrie en 18 procent van de totale omzet van de agrovoedingssector. Varkens zijn voor Spanje dus economisch belangrijker dan fruit, groenten, wijn en olie. Bovendien genereert vleesverwerking toegevoegde waarde voor de varkenssector en werkgelegenheid.
Een groot deel van de vleesactiviteit speelt zich af in het 'lege' Spanje. Om gezinnen perspectief te bieden in landelijke gebieden is het behouden van werkgelegenheid een belangrijk item. De Spaanse varkensvleessector biedt werk aan in totaal 415.000 mensen.
Trots op plek twee
Daniel de Miguel, internationaal directeur van Interporc, is trots op de tweede positie van Spanje op de wereldmarkt. 'Spanje is met 3.089,6 miljoen ton de op een na grootste exporteur van varkensvleesproducten ter wereld en zit de Verenigde Staten op de huid. Die export is 4,3 hoger dan in 2020 en vertegenwoordigt een waarde van 7,72 miljard euro. Dit is gepresteerd in een nogal gecompliceerde internationale markt.'
In 2021 bleef China de belangrijkste exportbestemming met 1,2 miljoen ton, gevolgd door Frankrijk (300.000 ton). Italië is derde belangrijkste exportland met 176.000 ton gevolgd door Filipijnen met 157.000 ton. Daarna volgen Japan met 143.000 ton, Zuid-Korea met 121.000 ton en buurland Portugal met 110.000 ton.
Toegevoegde waarde en markttoegang
Ook is Spanje op zoek naar nichemarkten voor verwerkte producten. Zo is de verkoopvolume van gezouten hammen en schouders met 7 verhoogd. Het volume aan gekookte hammen en schouders is met 11 procent gestegen. Toevoegen van waarde is volgens Interporc nodig om de Spaanse varkenssector perspectief te bieden. Ook markttoegang in landen zoals Peru, Colombia en Australië zijn daarbij van belang.