Ivo van Dijk (Dreug) verwezenlijkt droom: 'Ik streef naar eerlijke worstcultuur'
Vijf jaar lang is Ivo van Dijk al bezig met het uitrollen van Dreug. Meer en meer consumenten weten de ambachtelijke droge worsten met een verhaal en eerlijk verdienmodel voor de boer op waarde te schatten. ‘Ik droom van het in de markt zetten van heerlijke droge worsten, productontwikkeling, nieuwe dingen ondernemen en impact maken. Over tien jaar wil ik het tienvoudige doen, in combinatie met een beleefboerderij met worstenmakerij bij een stad.’
Na de afslag bij Koninklijke Grolsch, richting Twente Village en de universiteit wordt het haven- en industriegebied van Enschede bereikt. Hier runt Ivo van Dijk samen met zijn broer Joep van Dijk een ambachtelijke worstenmakerij. ‘Deze hebben we twee jaar geleden overgenomen. We merken dat er marktkansen zijn voor droge worsten uit een korte keten en met een eerlijk verdienmodel.’
Dreug is het paradepaardje waarmee de 29-jarige ondernemer sinds 2019 aan de weg timmert. Het is een premium merk dat inmiddels uit twaalf soorten bestaat. Hierin worden de luxe vleesdelen van duurzaam gehouden zeugen verwerkt. ‘Deze categorie slachtdieren wordt ondergewaardeerd’, stelt Van Dijk.
‘Het vlees en spek van slachtzeugen is zoveel smakelijker en doorleefder dan dat van vleesvarkens. Meer een wildsmaak. Bovendien weegt een gemiddeld zeugenkarkas twee keer zoveel als het karkas van een vleesvarken.’
Regelen en problemen oplossen geeft mij een enorme kick en de drang iets voor mezelf te ondernemen
Duurzame varkenshouders
Voor de worstproductie betrekt Van Dijk zeugen van vijf duurzame varkenshouders uit de regio rond Twente, waaronder de keten Zonvarken. ‘Ook andere varkensvleesconcepten klopten aan om op deze manier meer waarde toe te voegen aan hun keten’, vertelt hij. ‘In opdracht verwerken we een zeug tot bedrijfseigen droge worsten.’
Innoveren is een van zijn favoriete bezigheden. Experimenteren met nieuwe smaken vindt Van Dijk uitdagend. Voor de decemberdagen had hij een limited edition Dreug ontwikkeld, met pepernoot. ‘Mensen vonden die verrassend lekker. We hebben zelfs een tweede batch moeten maken.’
Tijdens zijn studie aan HAS green academy vielen de puzzelstukjes in elkaar. Als jubileumcoördinator van een studentenvereniging was hij in 2017 nauw betrokken bij de organisatie van ‘Te land, ter zee en in de lucht Den Bosch’. Toen voelde hij het ondernemersbloed door zijn aderen stromen.
‘Vanuit het niets een evenement opzetten met een budget van 100.000 euro voor zo’n 3.000 bezoekers is een hele kluif. Het regelen van een vergunning, het aansturen van vrijwilligers, het werven van sponsoren en het continu zoeken naar oplossingen voor nieuwe problemen. Dat gaf een enorme kick. Ik besefte mij dat ik iets voor mezelf moest doen.’
Eerlijke prijs
Van Dijk is geboren als zoon van een groente- en fruithandelaar en woonde in het buitengebied van Enschede. Als kind vertoefde hij vaak bij een naburig melkveebedrijf. ‘Zo weet ik nog als de dag van gisteren dat ik op mijn tiende verjaardag mijn eerste trekkerritje maakte.
Bij mijn beste vriend hadden ze een varkenshouderij en ervaarde ik hoe daar met ziel en zaligheid voor hun dieren werd gezorgd, zonder dat zij daarvoor werden beloond. Tegelijkertijd werd de regelgeving wel steeds verder aangescherpt’, benadrukt hij. ‘Verduurzamen is alleen vol te houden als je een eerlijke prijs voor je varkens krijgt.’
Ook een memorabel moment is zijn 24e verjaardag. ‘Toen begeleidde ik mijn eerste slachtzeug naar de slachterij en heb ik geholpen bij het uitbenen en bij het hele proces van het maken van de eerste droge worsten van Dreug. Je moet alle facetten goed kennen om je verhaal uit te kunnen dragen’, vindt Van Dijk. ‘Daarnaast heb ik veel rondgekeken, met worstenmakers gepraat, vakliteratuur gelezen en geëxperimenteerd. Zo heb ik mijzelf ontwikkeld tot droge worstenexpert.’
‘Mijn vriendin was ooit vegetariër’
Tijdens zijn studietijd ontmoette Van Dijk zijn vriendin. ‘Zij studeerde Food Innovation, komt uit Rotterdam en is ooit vegetariër geweest’, vertelt hij met een lach. ‘Nu werkt en woont ze in Enschede en heeft ze het logo van Dreug ontworpen. De boodschap op de verpakking, ‘een reis naar de eerlijke prijs’, staat voor de échte prijs en vormt het aanknopingspunt voor ons verhaal.’
De ambities van de Enschedeër zijn groot. Over tien jaar wil hij de productie van Dreug vertienvoudigen en zo’n 3.500 duurzaam gehouden zeugen per jaar verwerken. Ook wil hij proeverijen organiseren en meer ruimte voor productontwikkeling.
‘Een eigen belevingsboerderij, een authentieke boerderij met een worstenmakerij nabij een stedelijke omgeving zou daar mooi bij passen. Zoiets wil ik doen in samenwerking met een zeugenhouder die zorgt voor de dieren. Met het boerenverhaal en met de productie en de smaakervaring van Dreug wil ik mensen leren ontdekken wat het boerenleven inhoudt en dat een wereld zonder het werk van boeren niet bestaat.’