ING sectorvisie 2011

Supermarkten moeten een meer reële prijs gaan betalen en marktconcepten moeten hun assortiment kunnen verbreden. Dan zullen varkensvleesconcepten sterk groeien ten opzichte van bulkproductie. Dit concludeert het ING Economisch Bureau in de sectorvisie varkenshouderij.

De sectorvisie geeft een duidelijk beeld van de huidige stand van zaken in de varkenssector. Centraal in het rapport staan de varkenshouder en de kansen en bedreigingen die op hem afkomen. Het rapport moet dienen als handvat voor de toekomstvisie van de varkenshouder.

Het ING Economisch Bureau ziet met name kansen in commerciële samenwerkingsverbanden en vernieuwende marktconcepten. Verwacht wordt dat in 2020 zo’n 30 procent van het varkensvlees onder één van deze concepten valt.

Voorwaarde is wel dat supermarkten bereid zijn een meer reële prijs te betalen en dat een groter deel van dit varkensvlees gebruikt kan worden onder de noemer van het concept. Nu verdwijnt ongeveer de helft nog in de
algemene bulk van vleeswaren en worst. Samen met de hogere inkomsten uit een breder assortiment, bieden ketenconcepten efficiencyvoordelen, waardoor extra winst te behalen valt.

De ‘bulkproducenten’ kunnen volgens ING ook profiteren van de marktconcepten. Zo profiteerden in de tomatenbranche de ‘bulkproducenten’ ook van de introductie van onder andere Tasty Tom en het snacktomaatje.

Lees de sectorvisie van het ING Economisch Bureau.

Stelling

Loading

Weer

  • Vrijdag
    6° / 5°
    10 %
  • Zaterdag
    4° / 3°
    10 %
  • Zondag
    8° / 3°
    10 %
Meer weer