Als uw bedrijf uw leven is, is het goed om zo af en toe een check te laten uitvoeren naar zaken waar je zelf geen zicht op hebt. Als mens is het ook niet raar om zo af en toe, jezelf te laten testen. Al was het maar op zoönosen als MSRA, of om te zien of het lichamelijke mechaniek nog wel functioneert zoals gewenst.
Het bedrijf bepaalt voor een groot deel het leven van een varkenshouder. Je moet de laatste jaren enorm je best doen om de kost te kunnen verdienen. Door matige opbrengsten moet het technisch steeds beter. Daarnaast dien je per persoon meer dieren te verzorgen om de vaste kosten te kunnen betalen. Er zijn tussen bedrijven echter nog steeds enorme verschillen in financiële, maar ook in technische resultaten. Daar kan zo maar een gezinsinkomen tussen zitten.
Vergunningen die nodig zijn om varkensvlees of biggen te produceren zijn ingewikkeld en dynamischer dan welke wetgeving dan ook. Als je er voor gaat, dien je steeds op de hoogte te zijn van de situatie in je bedrijf en te weten of je bedrijf nog aan de wetgeving voldoet.
Je wordt als varkenshouder voortdurend beschimpt door de schrijvende pers die ongegeneerd dingen schrijft die allang gepasseerd zijn. Vaak beweert de journalist dat alle consumenten niet goed bij hun hoofd zijn als zij nog gangbaar varkensvlees eten.
Helaas voor deze schrijvers eet het merendeel van onze bevolking met veel smaak één van die 200 producten die dagelijks van onze varkens worden gemaakt. Het platform dat deze ‘duurzame’ schrijvers krijgen, is enorm. In de politiek is er ook een tijd een stroming geweest die de werkelijkheid anders weer gaf.
Het is zaak om je dieren die verzorging te bieden die maakt dat je er zelf goed van kunt slapen en waarmee je binnen de regels manoeuvreert. Dat betekent dat je je niet gek moet laten maken. Kop er voor! De consument wordt naar de supermarkt gelokt met een nieuwe aanbieding. Vaak is dit varkensvlees. Waarschijnlijk omdat er vraag naar goedkoop vlees is, maar vooral ook omdat dit vlees voorhanden is.
Het probleem is, dat ons varkensbedrijf ons leven is. We zien continuïteit als onze bedrijfsdoelstelling. Hierdoor zijn wij bijna van nature bereid om tegen kostprijs te produceren. Waarschijnlijk is de consument best bereid om 40 cent per kg meer te betalen voor uw vlees. Laat de supermarkt uw ham niet van uw boterham eten. Verkoop uw product.
Jaap de Vink
Bedrijfsadviseur voor LTO Noord Advies
06 22 92 87 94