Klöckner pleit voor aanscherping regels dierentransporten
De Duitse landbouwminister Julia Klöckner pleit voor een aanscherping van de Europese regelgeving voor dierentransporten. Dat heeft ze gezegd tijdens een hoorzitting van de Enquêtecommissie voor de bescherming van dieren tijdens transport in het Europees Parlement.
Klöckner werd daar gehoord vanwege het Duitse voorzitterschap. Ze sprak als voorzitter van de landbouwraad, het overlegorgaan van de landbouwministers van de Europese Unie. De enquêtecommissie doet onderzoek naar misstanden tijdens dierentransporten in en vanuit de Europese Unie. Duitsland is nog twee maanden voorzitter.
Duitsland neemt samen met Nederland, Denemarken en Zweden het initiatief om de Europese Transportverordening van het vervoer van dieren aan te passen. Deze verordening dateert uit 2005, maar de regels worden volgens de minister vaak overtreden en verschillend geïnterpreteerd. Onder meer de toepassing van regels over de transporttijden, de hoeveelheid ruimte per dier in vrachtwagens, de stahoogte, pauzes, maximumtemperaturen, ventilatie en het voeren en drenken van dieren worden verschillend toegepast en gecontroleerd.
Vrachtwagenrijbewijs
Ook de scholing van chauffeurs is verschillend geregeld per Europese lidstaat. In het ene land volstaat een vrachtwagenrijbewijs, terwijl in het andere land voor het vervoer van dieren extra diploma's zijn vereist. 'Het transport van dieren is toch echt iets anders dan het transport van goederen.'
De Duitse landbouwminister wil minder dierentransporten in Europa en vindt dan ook dat alternatieven voor veetransport een stimulans moeten krijgen. In plaats van het vervoeren van dieren is het volgens haar beter om regionaal te slachten en vervolgens de karkassen en het vlees te vervoeren. Ook pleit ze als alternatief voor het vervoer van fokdieren de handel in embryo's en sperma.
Maximaal tweeënhalf uur
Zelf zou Klöckner graag zien dat dieren niet langer dan tweeënhalf uur op transport hoeven. Ze is bovendien geen voorstander van het transport van slachtdieren naar landen buiten de Europese Unie. In de praktijk gaat daar volgens haar veel mis en is het lastig om daar toezicht op te houden. 'Dan ben je afhankelijk van derde landen. Dierenwelzijn mag niet eindigen aan de grenzen van de Europese Unie.'
Klöckner wil eisen op het gebied van dierentransport meenemen in een EU-label voor dierenwelzijn. Van zo'n verplicht Europees dierenwelzijnskeurmerk is zij zelf initiatiefnemer.