Duitse supermarkten etaleren varkensvlees met Duitse oorsprong
Duitse supermarkten belichten in reclamefolders steeds vaker dat varkensvlees van Duitse oorsprong is. Ofwel: varkens die in Duitsland zijn opgegroeid en geslacht. De organisatie van Duitse varkenshouders (ISN) wil dat ook geboren in Duitsland op de etiketten komt te staan.
Dat steeds meer voedingsdistributeurs vlees van Duitse varkens als zodanig labelen in de toonbank en actief promoten, vindt de ISN een goede zaak. Deze verkoopbevordering is nodig en van de advertenties met de herkomst Duitsland willen ze er wel meer.
Toch is er wat kritiek vanuit de ISN. Het leven van een vleesvarken begint immers niet bij 30 kilo. Duitse zeugenhouders mogen bij het promoten van varkensvlees niet worden vergeten bij de herkomstverwijzing. De beslissende D, geboren in Duitsland, zou de reclame compleet maken.
Biggenprijzen
Bovendien hebben vooral Duitse zeugenhouders het zwaar omdat de biggenprijzen dramatisch zijn, terwijl er investeringen op de agenda staan. Ze moeten stalaanpassingen doen om onder meer het welzijn van zeugen te verbeteren. Deze belangrijke schakel in de Duitse vleesketen moet er dus bij worden betrokken, aldus ISN.