Winst+varkensvleesdivisie+WH+Group+gedaald
Nieuws
© Varkens Archief

Winst varkensvleesdivisie WH Group gedaald

Hoewel het aantal verwerkte vleesvarkens in de eerste jaarhelft van 2021 met ruim 13 procent steeg, zijn de omzetten en de bedrijfswinst van de varkensvleesdivisie van het Chinese WH Group gedaald. Oorzaken van de gedaalde omzetten en winst zijn de lagere vleesprijzen, hogere productiekosten en het afboeken van de waarde van voorraden. De divisiewinst bedroeg uiteindelijk 77 miljoen Amerikaanse dollar, blijkt uit de halfjaarcijfers van WH Group.

In de eerste zes maanden van 2021 verwerkte de WH Group, eigenaar van onder meer het Amerikaanse Smithfield Foods, 25,341 miljoen vleesvarkens. Vergeleken met het eerste halfjaar van 2020 is dat een toename van 13,1 procent. Het geproduceerde volume aan varkensvlees kwam uit op 2,138 miljoen ton, een stijging van 10,1 procent.

In China nam het aantal door WH Group verwerkte vleesvarkens toe met 53,8 procent naar 5,037 miljoen. Na de uitbraken van Afrikaanse varkenspest en de forse daling van de Chinese varkensstapel is de aanvoer van de vleesvarkens geleidelijk hersteld. De vraag vanuit de Chinese consument is volgens WH Group stabiel gebleven. De lagere varkensvleesprijzen hebben daaraan bijgedragen.

China, de VS en Europa

De omzet in dollars van de varkensdivisies in China en de Verenigde Staten (VS) daalden licht met respectievelijk 1,2 procent en 0,6 procent. In Europa steeg de financiële omzet met 10,8 procent, omdat het verkoopvolume is toegenomen.

Het bedrijfsresultaat van de varkensvleesdivisie in China daalde met 32 procent. In de VS werd zelfs een verlies geboekt van 17 miljoen dollar. Volgens WH Group stegen de productiekosten van varkens sneller dan de waarde van het varkensvlees. Ook hebben tekorten aan arbeidskrachten in de vleesverwerking de productie-efficiëntie verlaagd.

De winst van de varkensvleesactiviteiten van WH Group in Europa daalde met ruim 62 procent. De gestegen graanprijzen en voerkosten in combinatie met de gedaalde varkensprijzen zorgden voor die teruggang.

Wereldwijde inflatie

Wan Long, scheidend CEO van de WH Group, ziet de negatieve effecten van Afrikaanse varkenspest en de covid-19-pandemie afnemen. In de wereldwijd toenemende inflatie ziet hij wel een nieuwe dreiging. 'We gaan door om ons verticaal geïntegreerde bedrijfsmodel uit te breiden en wereldwijde platform te verbeteren. We willen onze productmix optimaliseren, de productie automatiseren en meer gebruikmaken van data om de productie-efficiëntie te verbeteren. Zo hopen we de leidende positie in de branche behouden en zorgen we voor een duurzame bedrijfsontwikkeling.'

De totale omzet van de WH Group bedroeg in de eerste jaarhelft 13,331 miljard dollar. Dat is stijging van 6,8 procent. De winst daalde met 0,5 procent naar 920 miljoen dollar.

Bekijk meer over:

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer