België heeft groot deel van kleine Indiase varkensmarkt in handen
De komende jaren wordt voor India een groei van de vraag naar varkensvlees verwacht van 12,5 procent. België heeft die markt al voor een groot deel in handen en wil daar goed gebruik van maken, laat het Belgian Meat Office aan Vilt weten.
In bepaalde delen van India wordt varkensvlees cultureel aanvaard en in aanzienlijke mate geproduceerd, maar in andere delen van het land is dat veel minder het geval. De inlandse productie van varkensvlees bedroeg 4.100 ton in 2021, opnieuw iets minder dan het jaar ervoor (-0,5 procent). Dat steekt schril af tegen de Belgische productie van circa 1 miljoen ton en de 1,7 miljoen ton in Nederland.
Het vleesverbruik in India is aan de lage kant, in vergelijking met andere landen. Maar de groeiende koopkracht vertaalt zich wel in een toenemende vraag naar dierlijke eiwitten. De toegenomen vraag naar varkensvlees komt doordat het een echt nicheproduct is en de Indiase consument op zoek is naar nieuwigheden, aldus woordvoerder Liliane Driessen van Belgian Meat Office (BMO).
Mager vlees wordt gewaardeerd
'Ten slotte voelen bepaalde consumenten zich ook aangesproken door de voedingswaarde van varkensvlees, zij appreciëren mager vlees met een hoog eiwit- en vezelgehalte', stelt Driessen.
De belangstelling voor varkensvlees is nu al groter dan de eigen productie. India importeerde in 2021 766 ton varkensvlees van hoge kwaliteit om aan de vraag tegemoet te komen. De Europese Unie is de belangrijkste leverancier met een exportwaarde van 2,9 miljoen euro. België is daarbij koploper met een exportwaarde van 1,69 miljoen euro.
De verwachting is dat de vraag in India de komende vijf jaar jaarlijks met 12,5 procent groeit. BMO wil de huidige goede positie vasthouden en het groeipotentieel op deze markt ten volle benutten. Daarom werkt de organisatie aan een overkoepelende communicatiecampagne voor India, Vietnam en Taiwan.