'Wat de boer kent, dat eet hij wel'
Ken je dat? Je zit in een restaurant met de menukaart voor je. Minuten strijken voorbij, voor welk gerecht ga je kiezen? Ik had het afgelopen week in Oostenrijk.
Kies ik de Texas burger of de Pinzgau burger? Rund of varken? Bacon of kool? Op het moment dat de serveerster aan tafel kwam om de bestellingen op te nemen, moest ik de knoop wel doorhakken: het wordt de Pinzgau burger. Het Oostenrijkse Pinzgau is immers de regio waar ik verblijf en wat is er nou leuker dan een gerecht uit de regio eten?
Een klein kwartiertje later verscheen er een heerlijk ruikende burger voor me. Pulled pork, kool, kaas, tomaat, cranberry jam en dat op een aardappelbroodje. Na de eerste hap bleek ik een goede keuze gemaakt te hebben. Het was heerlijk!
Grappig eigenlijk, dat de naam van een gerecht je keuze beïnvloed. Als de Pinzgau burger belegd was met iets heel anders had ik er waarschijnlijk ook voor gekozen. Maar had de Pinzgau burger een andere naam gehad, dan was mijn oog waarschijnlijk op een ander gerecht gevallen. Zo zie je maar weer dat het soms helemaal niet per se om het eten gaat, maar om de beleving eromheen.
Nu was het alleen de naam van het gerecht dat mijn keuze beïnvloede. Wat als er ook een kort verhaal bij werd verteld? Dat het vlees uit de regio kwam of dat het een typisch Oostenrijks gerecht was? De keuze was voor mij dan waarschijnlijk nog makkelijker geweest.
Verkoopt u vlees lokaal? Werkt u samen met een restaurant of andere eetgelegenheid? Vraag dan eens of u uw verhaal mag doen. Een mooie flyer of een stukje tekst in de menukaart. De klant vindt dit vaak leuk om te lezen, weet zo waar zijn of haar eten vandaan komt en leert gelijk wat over de varkenshouderij. Wat een boer kent, dat eet hij wel.
Quinten van Ooijen
Eigenaar van Buitengewoon Content