China grootste importeur varkensvlees
De uitvoer van varkensvlees vanuit de EU naar China is het eerste half jaar fors gegroeid. Zet de ontwikkeling door dan wordt China in 2016 de grootste importeur van varkensvlees. Die sterke afhankelijkheid van China maakt investeren in andere afzetmarkten wel nodig.
Uit de cijfers van het Europese commissie blijkt dat de EU in het eerste half jaar van 2016 in totaal 2.087.860 ton varkensvlees en bijproducten heeft geëxporteerd. China is met 984.865 ton al bijna goed voor de helft van de Europese export. Zeker als je de export naar Hong Kong er bij telt. Die export steeg met 55 procent naar 178.650 ton. Als deze ontwikkeling doorzet, importeert China dit jaar zo’n 2 miljoen ton varkensvlees, alleen al vanuit Europa. China zal dan de grootste importeur van varkensvlees worden. Tot nu toe was dat Japan met een import van 1,3 miljoen ton.
De export naar China leverde bijna 1,5 miljard euro op. Daar komt nog 250 miljoen euro voor de export naar Hong Kong bij. Samen is dat al bijna de helft van de 3,7 miljard euro die de verkoop van varkensvlees bijdraagt aan de Europese economie.
Procentueel is de export vanuit de EU naar Vietnam het meest gestegen. Die groeit met 174 procent naar 30.516 ton. In tonnen (en euro’s) is de afzetgroei naar Japan, de Filipijnen en ook de Verenigde Staten echter van groter belang.
De ISN, de Duitse belangenorganisatie van varkenshouders, is blij dat de forse exportgroei naar China die het wegvallen van de export naar Rusland in ruime mate compenseert. Wel vindt de organisatie de grote afhankelijkheid van China een gevaarlijke ontwikkeling. Het wegvallen van de Russische markt heeft immers geleerd dat een sterke afhankelijkheid van één markt kan leiden tot scherpe prijsdalingen. De ISN vindt het daarom belangrijk om te investeren in markten als de Filipijnen, Zuid-Afrika en Mexico. Mexico is de derde grootste importeur van varkensvlees in de wereld. Spanje heeft al toegang tot deze markt, Duitsland nog niet.
Ook de Nederlandse sector kijkt naar andere exportmarkten, reageert Dé van de Riet van de COV. “We intensiveren de exportpromotie naar Zuidoost Azië en hebben daartoe al een aanvraag liggen voor de financiering. We richten ons daarbij op Japan, maar ook in Taiwan, de Filipijnen, Zuid Korea en India ligt veel potentieel. Zeker voor de vierkantsverwaarding is het van belang om naar deze landen te kijken.”
Daarnaast kijkt de COV en ook de individuele bedrijven welke mogelijkheden er liggen in landen als Zuid-Afrika en Mexico. “Mexico is een grote markt, maar daar is ook grote concurrentie vanuit de Verenigde Staten”, aldus Van de Riet. “Verder blijft de COV zich inzetten voor het heropenen van de Russische markt. Dat gaat echter nog wel tijd kosten. Als export weer mogelijk gaat worden, moeten we de afzetkanalen eerst helemaal opnieuw opbouwen.”