De onderhandelingen tussen de EU en Japan over de export van vlees zijn gunstig verlopen. De COV ziet hierdoor meer mogelijkheden voor export van varkens- en kalfsvlees naar deze markt. Dat is belangrijk omdat Japan voor varkensvlees de tweede handelspartner is van de EU.
Het belang van het nieuwe handelsakkoord is volgens Frans van Dongen van de COV groot. Ook al heeft het niet direct effecten op de afzet. Dat duurt altijd even. “Je mag de eerste effecten verwachten in 2018.”
Door het akkoord heeft de EU nu een voorsprong op de Verenigde Staten. Tot op dit moment wil president Trump geen afspraken maken met Japan. Of dat zo blijft is koffiedik kijken, omdat het onvoorspelbaar is of dit zo blijft.
In ieder geval heeft de EU nu wel goede afspraken. De minimumprijs bij import van varkensvlees is afgeschaft. Daardoor kunnen er niet alleen dure deelstukken naar Japan, maar ook goedkopere deelstukken. Daarnaast is de invoerheffing op verwerkt varkensvlees opgeheven. Tot nu toe was export van verwerkte producten daardoor niet interessant.
Het akkoord heeft niet direct een effect. “Voordat je naar Japan kunt exporteren zul je eerst goede relaties moeten opbouwen met nieuwe handelspartners en moeten investeren in de bekendheid van de producten”, zegt Van Dongen. “Dat kost even tijd. Effecten verwacht ik daardoor op de langere termijn.”
Het sluiten van het akkoord is al wel positief voor de huidige relatie met de Japanse handelspartners. Japan is na China onze grootste handelspartner Vorig jaar ging er 400.000 ton varkensvlees vanuit Europa naar Japan en vanuit Nederland 30.000 ton.
Er wordt volgens Van Dongen ook voortdurend in de Japanse markt geïnvesteerd door de slachterijen. Dat is te zien aan de groei van de export dit voorjaar. In de eerste vier maanden groeide de export met negen procent naar bijna 140.000 ton. Dat maakte de daling van de export naar China voor een deel goed.
Naast varkensvlees heeft het akkoord ook positieve gevolgen voor de export van kalfsvlees. Omdat dit om een voor Japan onbekend product gaat liggen hier volgens Van Dongen grote mogelijkheden. Al moet ook hier eerst aan de bekendheid van het product en de relaties worden gewerkt.