De resultaten van Royal Agrifirm Group zijn in 2017 verbeterd. Van het netto resultaat van 38,4 miljoen gaat 25 miljoen euro naar de leden van de coöperatie. Ander voordeel van de inspraak van de leden-varkenshouders is dat de coöperatie een nieuw biggenvoerconcept heeft ontwikkeld.
De uitbetaling van de winst naar de leden van Agrifrim hangt af van de omzet van de leden. Trouwe leden, die meer voer inkopen bij Agrifirm krijgen daarmee ook meer winst uitgekeerd.
De totale omzet van de Royal Agrifirm Group is gedaald, maar dat heeft vooral te maken met veranderingen op de Duitse markt. In Nederland stijgt het aantal klanten in de varkenshouderij, pluimveehouderij en de plantaardige sector.
Voordelen leden
De winstuitkering is een van de voordelen van de coöperatie. Daarnaast is het volgens woordvoerder Caroline Peeck ook een voordeel dat de leden ook echt inspraak hebben op de werkwijze en producten die Agrifirm ontwikkeld. Daarvoor is ook de nieuwe strategie ‘Better Together’ ontwikkeld. Deze strategie moet leiden tot innovatieve oplossingen die bijdragen aan een goed rendement op het boerenerf. En het moet leiden tot een toekomstbestendige voedselketen.
Biggenvoerconcept
In de varkenssector heeft deze strategie geleid tot een nieuw biggenvoerconcept UniQ. De leden hebben een nadrukkelijke stem gehad in de ontwikkeling van dit nieuwe concept waarbij de samenstelling van het voer ervoor zorgt dat de overgang van de biggen na het spenen soepel verloopt. UniQ heeft vijf voerlijnen voor de voeding van biggen vanaf het kraamhok tot en met het afleveren van de biggen naar de vleesvarkenshouder. De bigkwaliteit staat daarbij voorop. Om de bigkwaliteit te bepalen, heeft Agrifirm de UniQ biggenscan ontwikkeld. Een handige tool waarmee de adviseur aan de hand van een aantal vragen aan de zeugenhouder de bigkwaliteit direct op het bedrijf in beeld brengt.