Economische en maatschappelijke uitdagingen voor de Nederlandse vleessector kunnen alleen effectief opgepakt worden vanuit sterkere ketenverbanden. Daarom werkt de COV aan een nieuwe ketenorganisatie voor de varkenssector, analoog aan die in kalverhouderij. Volgens COV-voorzitter Jos Goebbels zijn zo gemeenschappelijke doelen te halen op het terrein van milieu, diergezondheid, welzijn en duurzaamheid.
Samenwerking tussen de producenten van diervoer, de varkenshouders, handel en logistiek met slachterijen en vleesbedrijven geeft een impuls aan het bereiken van maatschappelijke doelen. Samenwerking in vleesketens is volgens Goebbels ook nodig om het imago van Nederlands vlees te versterken en draagvlak voor de productie in Nederland te houden. Stappen zetten op maatschappelijke thema’s en doelen stellen richting 2025.
Het eigen verhaal en de juiste feiten rond vlees goed voor het voetlicht brengen, blijft ook een aandachtspunt van de COV. Polarisatie, bedreiging en intimidatie door radicale groepen staan ook volgens LNV elke maatschappelijke dialoog in de weg. Fake nieuws en framing rondom vlees- en vleesproductie beheersen de media en dat vraagt om betere informatie vanuit de vleesketen. Het communicatieplatform Vlees.nl vermeldt goede verhalen en biedt eerlijke informatie aan. Daarom blijft de COV investeren in vlees.nl.
Resultaten 2018
Frans van Dongen van COV geeft aan dat het produceren van duurzaam varkensvlees in Nederland alleen mogelijk is bij gratie van export. “2018 was een goed jaar voor de Nederlandse varkensvleesverwerkers en -exporteurs.” Om Nederlandse varkens volledig en optimaal tot waarde te kunnen brengen, is toegang tot verschillende exportmarkten broodnodig. Zo is vorig jaar toegang gekregen tot de Mexicaanse afzetmarkt. Daarmee heeft Nederlands varkensvlees buiten de EU toegang tot de acht grootste varkensvlees importerende landen ter wereld. “Wat betreft markttoegang is Nederland koploper binnen de EU”, zegt Van Dongen met trots op het online gepubliceerde jaarverslag van de COV. Het doel richting 2025 is een verdere verbreding van wereldwijde markttoegang voor varkensvlees. “De basisvoorwaarde is om aan alle door derde landen gestelde eisen van voedselveiligheid te kunnen voldoen.”