Corona gooit roet in varkensweekend
Op 12 en 13 september zou het Weekend van het Varken weer op een uitgebreidere en meer gestructureerde wijze worden gevierd dan de afgelopen jaren het geval was. De Kerngroep Sector PR van de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) heeft de organisatie opgepakt en het thema 'kringloop' centraal gesteld. De bakens zijn noodgedwongen verzet door de coronamaatregelen.
De organisatie van het Weekend van het Varken, de POV-werkgroepen voor sector PR, meldt dat dat publieksevenement niet fysiek kan doorgaan vanwege de coronamaatregelen. Daarom presenteren ze een digitale versie van het varkensweekend. Een serie educatieve filmpjes brengt verschillende facetten van de varkenshouderij in beeld. De filmpjes zijn speciaal gericht op kinderen, geschikt voor (boerderij)educatie, maar ook informatief voor volwassenen. In augustus worden ze verspreid via Facebook, Instagram en de nieuwe website ThePigStory.
Aan het einde van de zomervakantie valt er op de deurmat van elke basisschool een informatieboekje. In dit boekje vinden docenten en leerlingen informatie over de varkenshouderij. Daarnaast is een lespakket ontwikkeld voor educatie over varkens. Bovendien kunnen gastlessen op scholen worden benut om basisschoolleerlingen met een boerenverhaal een juist varkensverhaal mee te geven.
Geschiedenis Weekend van het Varken
Het eerste Weekend van het Varken vond in 2007 plaats. Jaarlijks groeide het publieksevenement uit tot en met de zevende editie (ruim 41.000 bezoekers bij 39 varkensbedrijven). Tot die tijd waren de regie en financiering in handen van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren. Na die tijd zijn de animo vanuit de sector en de gedragenheid van het varkensweekend enigszins verwaterd. Slechts enkele varkensbedrijven bleven de traditie van het Weekend van het Varken trouw. Zij stelden hun varkensbedrijf open voor het publiek in het het tweede weekend van september.