Corona+aanjager+veranderend+consumentengedrag
Nieuws
© Vion

Corona aanjager veranderend consumentengedrag

Sinds de uitbraak van corona is het consumentengedrag wereldwijd veranderd. Online winkelen neemt een vlucht, de klant is bewuster van wat hij koopt en veiligheid staat voorop. Ook in de voedselketen vinden veranderingen plaats waar varkenshouders van kunnen leren en waar ze op in kunnen spelen

De corona-epidemie zorgt voor verandering in de wereldwijde consumentenmarkt. Gezondheid en veiligheid zijn topprioriteit. Self-care krijgt meer aandacht. Mensen eten bewuster en ethische en duurzame keuzes worden nog belangrijker gevonden. Dat blijkt uit de Global Consumer Insights 2020 van netwerk dienstverlener PWC Global.

PWC deed een onderzoek onder 19.000 consumenten van minimaal achttien jaar uit 74 verschillende steden wereldwijd. De reden om deze doelgroep te interviewen, is omdat in stedelijke gebieden wereldwijd 80 procent van het bruto binnenlands product (bbp) wordt gegenereerd.

Overeenstemming in wensen

In de afgelopen elf jaar (zo lang als PWC dit onderzoek jaarlijks uitvoert) was er nog nooit zo'n sterke overeenstemming te zien in de wensen van klanten. Transparantie, duurzaamheid, netheid, community en sociaal bewustzijn zijn de vijf punten waarop een klant een bedrijf, product of dienst kiest. Tijdens de coronacrisis zijn deze aspecten alleen maar belangrijker geworden. Nieuwe samenwerkingen, diensten en producten, zoals korteketeninitiatieven, ontstaan om in te spelen op deze behoeften van de klant. Zo kunnen klanten worden aangetrokken en behouden blijven.

Bijna de helft van de mensen is bezig met het veranderen van eetgewoonten voor een gezondere levensstijl. Ze nemen supplementen, beperken bepaalde voedselgroepen en/of kiezen voor plantaardige opties. Na de eerste corona-uitbraken geeft 63 procent van de mensen aan bewuster te zijn gaan eten.

Online shoppen

Mensen zijn steeds meer online en het online shoppen laat een sterke stijging zien. De grootste stijging is zichtbaar bij het online bestellen van boodschappen. Door de coronamaatregelen waren supermarkten en horeca minder of zelfs niet toegankelijk. Uit de PWC-studie blijkt 63 procent van de consumenten nu meer boodschappen online te kopen dan voor de corona-uitbraken. 86 procent van deze mensen geeft aan online boodschappen te blijven doen. Zo kregen online boodschappendiensten en bezorgservices een flinke boost.

Voorheen lag het online bestellen van boodschappen ver achter op het online bestellen van andere producten. Nu koopt twee derde van de stedelijke consumenten hun voedsel online. Online is de nieuwe norm voor het promoten en verkopen van etenswaren. Maar er moet ook rekening worden gehouden met mensen die niet of minder digitaal ingesteld zijn. Het vinden van een goede balans tussen online en winkel is daarom belangrijk.

Het socialemediagebruik is tijdens deze corona-epidemie met meer dan de helft toegenomen. 86 procent van de mensen verwacht sociale media in deze mate te blijven gebruiken, ook als er geen maatregelen meer zijn. Sociale media zijn dus een nog belangrijker kanaal geworden om met klanten in contact te komen en te informeren over transparantie, duurzaamheid en andere aspecten van het product.

Minder uitgeven

Sinds de eerste corona-uitbraken zijn klanten minder gaan uitgeven. Dat heeft mede te maken met een afname van het inkomen en een toename van vaste lasten. De prijs en waarde van een product wordt hierdoor nog belangrijker voor de consument dan dat dit al was.

In Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Italië geven klanten het minste uit. In China, Frankrijk en het Midden-Oosten wordt het meest gespendeerd. De afname van uitgaven is het meest zichtbaar in non-foodproducten. Mensen geven in deze periode het meeste uit aan boodschappen, thuisentertainment en thuisprojecten. 45 procent van de klanten doet minder vaak boodschappen, maar koopt meer producten per keer.

Bekijk meer over:

Stelling

Loading

Weer

  • Dinsdag
    6° / 2°
    30 %
  • Woensdag
    10° / 6°
    5 %
  • Donderdag
    9° / 7°
    10 %
Meer weer