Retail is nu aan zet
De varkenssector ligt door de coronacrisis nog meer onder een vergrootglas dan anders. Dat medewerkers in de slachterij besmet zijn met het coronavirus is dan ook groot nieuws. En de fout met het vervoer van medewerkers werd breed uitgemeten.
Misschien zijn er buiten de vleessector wel net zo veel mensen besmet in de distributiecentra van online shops of andere plekken waar mensen dicht op elkaar werken. En mogelijk heeft het niets met de arbeidsplek te maken, maar gaat het vooral fout bij vervoer en huisvesting van de arbeidsmigranten.
Fatsoenlijk omgaan met de medewerkers die voor ons de 'vervelende klusjes moeten doen' is wel het minste wat er moet gebeuren. Dat gaat geld kosten en dat moet ergens vandaan komen.
Wat mij betreft is daarbij de retail aan zet, die moet ervoor zorgen dat de kosten worden doorberekend in de consumentenprijs. Je kunt dat niet als een keuze aan de consument overlaten. Consumenten letten bij hun aankoop nu eenmaal op de prijs. En dat kun je ze niet kwalijk nemen. De meeste consumenten moeten dagelijks kiezen waar ze hun geld aan uitgeven en hebben te maken met oplopende vaste lasten en momenteel zelfs werkeloosheid. Als de consument voor minder geld hetzelfde product kan kopen, is het wel erg lastig om dat niet te doen. En ook de consument die het financieel wel kan lijden, kiest vaak voor goedkoper als dat kan. Je moet ook wel een erg bewuste consument zijn om dat niet te doen, het verschil in kwaliteit en productiewijze is ook vaak helemaal niet zichtbaar of merkbaar aan het voedingsmiddel.
Het wordt hoog tijd om alle kosten in de keten te verdisconteren in de prijs. Te beginnen met alle werkelijke kosten die de varkenshouders, veehouders, boeren en tuinders maken voor de productie van vlees, melk, aardappelen, groenten en fruit. En ook de kosten van een fatsoenlijke manier van vervoer en huisvesting van de arbeidsmigranten horen daarbij. Als de boer-tot-bordstrategie echt moet gaan werken, ligt daar een taak voor de retailers. Ze willen graag de regie in de keten, pak hem dan ook en zorg voor een eerlijke verdeling van de marges over alle schakels van de keten. En stop met roepen dat je de goedkoopste bent.