Ruimte+voor+omzetgroei+Vion+binnen+en+buiten+Europa
Nieuws
© Vion

Ruimte voor omzetgroei Vion binnen en buiten Europa

Bijzondere marktomstandigheden in 2020 zorgden bij Vion voor een omzetdaling van 3,1 procent. Wel werpt de ingezette ketenstrategie zijn vruchten af. Het bedrijfsresultaat groeide naar 122,3 miljoen euro en de nettowinst verdubbelde mde door belastingmeevaller naar 52,9 miljoen euro. België gaat uitgroeien tot derde thuismarkt van Vion.

CEO Ronald Lotgerink van Vion Food Group kijkt met een goed gevoel terug op 2020. 'Ondanks de coronacrisis, de sluiting van horeca en de uitbraak van Afrikaanse varkenspest bij wilde zwijnen in Duitsland hebben we onze bedrijfsstrategie kunnen versterken', zegt hij.

'De productiviteit en de efficiency hebben we op orde, evenals de opbrengstenkant met het bouwen van gebalanceerde ketens. Die schaarbeweging zorgt ervoor dat we meer winst maken en een goede onderstroom hebben.'

Blijven investeren

Investeren en plannen maken in krimpende veesectoren tonen aan dat Vion lef heeft en vooruit wil. Lotgerink verwacht dat het aanbod van varkens en runderen in zowel Nederland als Duitsland de komende jaren met 20 procent zal afnemen. Toch heeft het vleesconcern in 2020 90 miljoen euro geïnvesteerd in vernieuwing. Dat bedrag zal volgens de CEO dit jaar uitkomen rond de 100 miljoen euro.

'Vorig jaar zijn we gestart met de uitrol van Vion Pork Chain Vision, het digitale uitwisselingssysteem van gegevens via blockchaintechnologie en het DNA-integriteitssysteem', vertelt Lotgerink. 'Zo creëren we meer afzetzekerheid, toegevoegde waarde en vertrouwen met traceerbaarheid, transparantie en voedselveiligheid.'

De productiviteit en de efficiency hebben we op orde

Ronald Lotgerink, CEO Vion Food Group

Daarnaast draagt het ontwikkelen van slimme camerasystemen samen met de Dierenbescherming, Eyes on Animals en Deloitte bij aan het bevorderen van het dierenwelzijn.

De productie van ME-AT in Leeuwarden is in augustus opgestart. 'Dat is een succes', stelt de CEO. 'We zetten vijftig verschillende vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten in de markt en we werken samen met ZLTO en Agrifirm aan het opschalen van de teelt van bonen, een van de ME-AT-grondstoffen, in eigen land.'

Verder is de investering van 35 miljoen euro in de productielocatie in Boxtel begin dit jaar afgerond. Het verwerken van varkensmiddels bij de slachtlocatie levert flinke efficiencyvoordelen op wat betreft arbeidstijd en transportkilometers en dus CO2-footprint.

Drie thuismarkten

Dit jaar investeert het vleesconcern in de ontwikkeling en modernisering van de slachtlocatie in het Duitse Perleberg en breidt het de activiteiten in België uit. 'In februari hebben we rundvleesproducent Adriaens overgenomen en we werken intensief samen met andere partijen die actief zijn op die markt, onder meer bij het uitbenen van varkens', vertelt Lotgerink. 'We willen groeien en België toevoegen als derde thuismarkt.'
Over acquisities doet de CEO geen uitspraken. 'Intensief samenwerken bij de verwerking van varkensvlees of een bedrijf overnemen, alles kan.'

Meer dan 80 procent

De strategie van Vion is vooral gericht op de Europese markt. Lotgerink: 'In Noord-Europa willen we samen met boeren meerwaarde creëren met het bouwen van gebalanceerde ketens. Italianen willen goed betalen voor Robusto-hammen. Dat geldt ook voor de Britten bij de afname van bacon als correct wordt ingespeeld op de specificaties.'

Van de jaaromzet van 4,9 miljard euro in 2020 is 4 miljard euro in de EU gerealiseerd. Ondanks de brexit verwacht Lotgerink de afzet naar het Verenigd Koninkrijk, in 2020 goed voor 200 miljoen euro, de komende jaren op peil te houden. 'Wij hebben ons goed voorbereid op de brexit en de handel loopt goed door. De baconbehoefte blijft. Hopelijk laten de Britten op termijn hun ex-EU-vrienden niet links liggen.'

Scoren op toegevoegde waarde

Op een omzet van circa 1 miljard euro in derde landen verwacht de CEO met segmenteren meerwaarde te behalen. Op de wereldmarkt wil Vion niet concurreren op kostprijs, maar op kwaliteit en het bedienen van de bovenkant van de markt.

'In landen als Vietnam, Japan, China en Zuid-Korea willen ze extra betalen voor vlees uit Nederland. Onze varkenshouders zijn de beste ter wereld en in die landen wordt dat gewaardeerd', benadrukt Lotgerink. 'Via blockchaintechnologie geven we volledige transparantie. Die weg moeten we op omdat consumenten dat in de toekomst ook willen.'

Vions biologische poot De Groene Weg heeft wind in de zeilen
De biologische poot van Vion, De Groene Weg, bestaat veertig jaar en heeft de wind in de zeilen. Bioproducten winnen aan populariteit en krijgen een impuls door het gegroeide kwaliteitsbewustzijn tijdens de coronacrisis. In Nederland heeft De Groene Weg, een vraaggestuurde keten, een marktaandeel van 75 procent. Vion-topman Ronald Lotgerink noemt het een sterk voorbeeld van building balanced chains. 'Ketensamenwerking met een leverings- en afnameplicht en contracten van onbepaalde duur staan hoog in het vaandel, net als de kwaliteit van de productie en het verder verduurzamen ervan.' Aan De Groene Weg zijn 110 varkenshouders verbonden en Vion wil de samenwerking met rundveehouders intensiveren. Per week verwerkt het bedrijf 2.300 biologische varkens en 400 runderen. Jaarlijks groeit de omzet tussen de 5 en 10 procent. In 2020 groeide de omzet van de slagerijketen van De Groene Weg – tien slagerijen op franchisebasis en een eigen slagerij in Eindhoven – met 24 procent. Daarnaast worden diverse grote retailketens direct beleverd met vers biologisch vlees. Ook wil De Groene Weg dit jaar starten met een webshop. Tijdens de digitale Biofach maakte De Groene Weg bekend een productieketen voor biologisch varkensvlees in Duitsland op te gaan zetten. Het omschakelen van een gangbaar naar een biologisch bedrijf duurt gemiddeld tweeënhalf tot drie jaar en daarbij wil het bedrijf boeren die omschakelen intensief begeleiden.

Bekijk meer over:

Stelling

Loading

Weer

  • Dinsdag
    6° / 2°
    30 %
  • Woensdag
    10° / 6°
    5 %
  • Donderdag
    9° / 7°
    10 %
Meer weer