'Ons imago, onze verantwoordelijkheid'
Ik hou van mijn werk, het bedrijf waarvoor ik werk en onze mooie sector. En ik heb de indruk dat ditzelfde geldt voor vrijwel alle mensen die werken in de varkenshouderij. Ik vraag me dan ook vaak af hoe het kan dat een (voor mijn gevoel) groot deel van de maatschappij vaak zo negatief is over onze sector. Ik denk dat dit tweeledig is.
De eerste groep heeft oprecht problemen met varkens/de veehouderij. Ik heb hier vrede mee. Sterker nog, ik heb vaak zelfs respect voor mensen die staan voor hun idealen en deze uitdragen, ongeacht of ik het ermee eens ben. Ik heb er geen respect voor als ze hun mening opdringen met onwaarheden, hun mening verkondigen als de enige waarheid of de wet overtreden door bijvoorbeeld in te breken in stallen! Maar dat is een andere discussie.
Bij de tweede groep mensen, ik denk de grote groep, is het beeld gebaseerd op de eenzijdige negatieve informatie die ze tot zich krijgt. De mensen horen een kant van het verhaal en baseren daarop hun mening. Dit is voor onze sector dus een imagoprobleem.
Dit imagoprobleem oplossen is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Ik hoor en lees vaak het argument dat het niet onze schuld is dat we regelmatig zo negatief worden weggezet. Dan moet ik denken aan een passage uit het boek 'De edele kunst van not giving a f*ck' van Mark Manson (aanrader voor onder de kerstboom).
Ik citeer uit dat boek: 'Verantwoordelijkheid en schuld gaan in onze cultuur vaak samen. Maar het zijn twee verschillende dingen Stel bijvoorbeeld dat je op een dag wakker wordt en er ligt een pasgeboren baby op je stoep. Het is dan niet jouw schuld dat die baby daar ligt, maar die baby is vanaf dat moment wel jouw verantwoordelijkheid.'
Constant herhalen
Ik kan het niet mooier verwoorden, het is misschien niet onze schuld dat de sector een negatief imago heeft, maar het is wel onze verantwoordelijkheid hiermee aan de gang te gaan. We kunnen niet van iedereen verwachten dat ze zich verdiepen in onze sector, we zullen de grote groep moeten informeren met korte, pakkende en eenduidige informatie en dit constant moeten herhalen.
The Pig Story en haar meest recente campagne 'Het Ware Verhaal' zijn hierin in mijn ogen super goede initiatieven. Laten we hier met zijn allen achter gaan staan. Misschien dat we de maatschappij dan kunnen tonen hoe mooi onze sector is.
Voor nu rest me niets dan iedereen een fijne kerst en een prettig uiteinde te wensen. Naast mijn werk hou ik ook heel erg van gezelligheid, dus dat zit deze maand wel goed.
Tom van Horrik
Adviseur vleesvarkenshouderij/manager digitale ondersteuning en ontwikkeling bij Topigs Norsvin